×
  12237  

طراحی دکوراسیون داخلی بر اساس اصول فنگ شویی

طراحی دکوراسیون داخلی یک هنر مهندسی است که می تواند از یک فضا با ابعاد و هندسه مشخص، سطوح مختلف آسایش، امنیت و آرامش را به ارمغان بیاورد. در این مقاله سعی شده است که با استفاده از اصول فنگ شویی، نکاتی در مورد طراحی دکوراسیون داخلی در آپارتمان ارائه شود. به طور خلاصه، تفکر اصلی هنر فنگشویی راکد نماندن انرژی در یک محل است، این فرهنگ را می توان به طراحی معماری از عناصر جز گرفته تا عناصر کل تعمیم داد. در این مقاله ابتدا به مفاهیم پایه فنگ شویی پرداخته شده است، که مطالب اصلی این قسمت برگرفته از "کتاب فنگ شویی برای زندگی در آپارتمان نوشته ی ریچارد وبستر و ترجمه ی  محمد قراچه داغی" می باشد و در ادامه آن به نکاتی ساده و تاثیر گذار در دکوراسیون داخلی پرداخته شده است. سعی بر آن است که مطالب به نحوی ارائه شوند، که تمامی مخاطبان بتوانند با استفاده از آنها، تغییراتی در محل زندگی خود در جهت جذب بیشتر انرژی مثبت ایجاد کنند. در صورت تمایل مهندسین مشاور دکتر سرور و همکاران در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی می تواند، با شما همکاری نماید.

 

ثبت سفارش طراحی دکوراسیون داخلی آنلاین
 


 مفاهیم اولیه ی فنگ شویی


واژه ی فنگ شویی در زبان چینی به معنای «باد و آب» است. واژه "چی"، در فلسفه فنگ شویی،  نوعی انرژی است که اگر در حالت مثبت باشد « شنگ چی»  یا «انرژی حیاتی» نامیده می شود و شانس خوب را به انرژی فیزیکی، روابط عاطفی و رفاه مادی تبدیل می‌کند و جریان داشتن درست و مناسب چی در خانه بسیار مهم است. اما اگر چی راکد بماند و نتواند جریان آزادانه‌ای داشته باشد به انرژی مخربی تبدیل می‌شود که « شا چی»  یا همان «شا»  نامیده می‌شود.


در واقع ، استفاده از فنگ شویی  برای تصحیح جزییات و هرچه بهتر کردن محیط خانه به کار گرفته می شود. هنگامی که این جزییات تصحیح شوند در مسیر یک زندگی رضایت بخش ، شاد و پربرکت قرار خواهید گرفت.


انعطاف پذیری فنگ شویی باعث می شود که این هنر با تمامی سبک های دکوراسیون داخلی سازگاری داشته باشد بعلاوه  رفع انباشتگی ، پاکسازی ، جریان یافتن انرژی مثبت و خلق فضاهای با کیفیت  مھمترین اصل در فنگ شویی است . 
 

طراحی دکوراسیون داخلی

 

پنج عنصر تاثیرگذار در فنگ شویی


در فنگ شویی از پنج عنصر سنتی طالع بینی چینی یعنی آتش ، خاک ، فلز، آب و چوب استفاده ی فراوانی می شود و تمام اشیا و پدیده های جهان با یک یا چند عدد از این عناصر پنج گانه مرتبط شناخته می شوند.
براساس ستاره شناسی چینی ، نمودار هر انسان حاوی همه یا اکثر این عناصر است زیرا ساعت ، روز  و تاریخ تولد هر فرد در ارتباط با عناصر مختلف است.

 


طراحی دکوراسیون داخلی

آتش

رنگ : قرمز
جهت:جنوب
عنصر آتش فعال ، الهام بخش و فهیم است. در عین حال این عنصر برانگیزنده، اشتیاق انگیز و زیرک محسوب میشود.اشخاصی که عنصر آن ها آتش است، در زندگی خود احتیاج فراوانی به تنوع دارند.اگر آپارتمان شما از شکل مثلث تبعیت میکند یا در آن زوایای تند و گوشه های تیزی وجود دارد، وابسته به عنصر آتش است.


 

طراحی دکوراسیون داخلی

 

خاک

رنگ: زرد
جهت : مرکز
خاک قابل اتکاء ، صمیمی ، وفادار و مهربان است. خاک از پذیرش مسئولیت لذت می برد و محکم و با ثبات عمل می کند. انسانهای مرتبط با عنصر خاک از رسیدگی و کمک به دیگران لذت می برند. اگر ساختمان محل سکونت شما چهارگوش و کم  ارتفاع است ، از عنصر خاک تبعیت می کند.


طراحی دکوراسیون داخلی

فلز

رنگ: سفید و طلایی
جهت : غرب
فلز بدون شک مرتبط با وفور نعمت و موفقیت های مادی است. در عین حال ، این عنصر را با وضوح تفکر و توجه به جزییات نیز در ارتباط می دانند. اشخاص دارای عنصر فلز از برنامه ریزی لذت برده و بیشترین بهره وری را در محیط های زیبا و آراسته از خود نشان می دهند. اگر شکل ساختمان مسکونی شما دارای خطوط منحنی و گرد است، آن را دارای شکل فلز تلقی می کنند.

 


طراحی دکوراسیون داخلی

 

آب

رنگ: سیاه و آبی
جهت: شمال
آب مرتبط با فعالیتهای اجتماعی ، ارتباطات و حکومت متعالی است و تیزهوش و حساس به شمار می رود. انسانهایی با عنصر آب به مسائل عرفانی علاقه مند بوده و از یادگیری لذت می برند. اگر آپارتمان شما شکلی نامنظم دارد و احتمالا در چند مرحله ساخته شده است واجد شکل آب محسوب می شود.


طراحی دکوراسیون داخلی

چوب

رنگ: سبز
جهت : شرق
چوب خلاق ، تقویت کننده ، طرفدار خانواده ، و منعطف است. این عنصر با رشد نیز ارتباط دارد. و انسان هایی با عنصر چوب از رویارویی با مشکلات لذت می برند. اگر ساختمان محل سکونت شما بلند مرتبه است ، از شکل چوب تبعیت می کند .

 


طراحی دکوراسیون داخلی

 
 

طراحی داخلی آپارتمان بر اساس اصول فنگ شویی 



طراحی و  تغییر دکوراسیون در داخل آپارتمان به مراتب امکان پذیر تر از خارج آن است از این رو اهمیت فنگ شویی در طراحی دکوراسیون داخلی و تاثیر آن در جریان یافتن انرژی در ساختمان انکار ناپذیر و قابل توجه است.
 

ورودی


ورودی هر فضا در واقع  کارت دعوتی  برای ورود و کشف  آن فضا محسوب می شود ، بنابراین باید قبل از هر چیز خاصیت دعوت کنندگی در آن رعایت شود. ورودی باید روشن ، جذاب و دلباز طراحی شود. در طراحی دکوراسیون داخلی راهروی ورودی  میتوان از شلف های دیواری ، کمد ، جا کفشی  ، آیینه و قاب های عکس نیز استفاده کرد.


طراحی دکوراسیون داخلی



از آنجایی که بیشترین مقدار چی (انرژی مثبت) از ورودی آپارتمان داخل می شود ، طراحی یک ورودی مناسب موجب جذب و جریان هر چه بیشتر نیروی چی به داخل  میشود ،  به همین دلیل ورودی باید نورپردازی مناسب و خاصیت  پذیرندگی داشته باشد .
 


طراحی دکوراسیون داخلی



 

طراحی دکوراسیون داخلی

 


طراحی داخلی

 

آشپزخانه


آشپزخانه  از مهم ترین فضاهای یک آپارتمان شناخته میشود، بنابراین فنگ شویی دکوراسیون آشپزخانه اهمیت ویژه ای داشته و موجب جریان یافتن انرژی مثبت در کل خانه نیز می شود.

 

طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه


محل اجاق گاز( فر یا مایکروویو) در آشپزخانه باید به گونه ای تعیین شود که آشپز بتواند اشخاصی را که به این مکان وارد می شوند ببیند و کار کردن آشپز در حالی که پشت وی به سوی در ورودی باشد نیز نامناسب است. در صورت وجود چنین استقراری ، اگر امکان جابه جایی اجاق وجود ندارد، یک راه حل ساده نصب آیینه ای در کنار یا بالای اجاق است. نصب آیینه از یک سو به آشپز امکان دیدن افرادی را که به آشپزخانه وارد میشوند را میدهد و از سوی دیگر به صورت مجازی مقدار غذا را دو برابر میکند. اجاق نباید در مقابل در ورودی آپارتمان ، دستشویی و یا در اتاق خواب اصلی قرار گیرد.
 

دکوراسیون داخلی آشپزخانه

 


اجاق باید همیشه تمیز و به درستی کار کند . در فنگ شویی هر وسیله ای که به صورت ناقص کار کند ، آزار دهنده و مولد چی منفی به شمار می آید.
محل کف شور و لوله های فاضلاب در حمام و آشپزخانه نباید در معرض دید قرار گیرند. زیرا آب  در فنگ شویی نماد ثروت است و مشاهده ی ناپدید شدن آن در فاضلاب مناسب نیست. 
طبیعتا فضای آشپزخانه باید روشن و پرنور باشد تا چی را به داخل این محل بکشاند. حضور چی در آشپزخانه ، در ارتقاء کیفیت غذا و حال افرادی که در این محل کار می کنند نیز تاثیرگذار است.
 

 

طراحی دکوراسیون داخلی


 

ناهار خوری

محل ناهار خوری باید به آشپزخانه نزدیک و تا حد امکان از در ورودی آپارتمان دور باشد.  فضای ناهار خوری باید از وسعت کافی برخوردار باشد تا بتوان پس از صرف غذا به راحتی و بدون برخورد با دیوار یا سایر مبلمان از پشت آن برخاست. حضور هر گونه مبلمانی تا جایی که مزاحم رفت وآمد و حرکت کسانی که در پشت میز می نشینند ، نباشد در محل ناهار خوری بلامانع است.
 


دکوراسیون داخلی اتاق ناهار خوری


میزهای گرد ناهار خوری مشوق صحبت و گفت و گو هستند، اما استفاده از میزهای مربع ، مستطیل ، بیضی و هشت ضلعی نیز برای ناهار خوری مشکل ساز نیستند و انتخاب نوع میز ناهار خوری بستگی به تم دکوراسیون داخلی فضا و سلیقه ی افراد دارد.


دکوراسیون داخلی اتاق ناهار خوری

 

نصب آیینه ها از دو جهت در ناهار خوری مثبت تلقی می شود. از یک طرف فضا را بزرگ تر جلوه می دهند، و از طرف دیگر با دو برابر کردن مقدار غذا ، حس برخورداری از وفور نعمت  را به اشخاص القاء  می کنند.

اتاق ناهارخوری باید از روشنایی کافی برخوردار باشد تا چی را برای ورود به درون تشویق کند. روشن کردن میز ناهارخوری با شمع  زیبا و بدون اشکال است.   اتاق ناهار خوری باید دلباز و پذیرا باشد و این حالت از نظر مهمانان شما بسیار خوشایند است.
 

نشیمن

اهمیت اتاق نشیمن به واسطه ی استفاده افراد خانواده از این محل برای تجمع ، استراحت و گفت و گو است و به همین دلیل این فضا باید راحت و در عین حال جذاب باشد.
 

طراحی دکوراسیون داخلی


نشیمن باید منعکس کننده ی روحیات و علایق متفاوت ساکنان خانه باشد. در قفسه های کتابخانه میتوان کتابهای مورد علاقه ی اعضای خانواده را قرار داد و عکسها و مدارک تحصیلی آنها را بر روی دیوار نصب کرد یا زیر شیشه ی میز گذاشت. اگر یکی از اعضای خانواده به گردآوری کلکسیون شی خاصی علاقه دارد ، بهترین محل برای ارائه آن اتاق نشیمن است.


طراحی دکوراسیون داخلی

 

مبلمان نشیمن نیز باید منعکس کننده ی شخصیت ساکنان خانه باشد و در عین راحتی ، با ابعاد اتاق تناسب داشته باشد.


دکوراسیون داخلی نشیمن



طراحی دکوراسیون داخلی

 

اتاق خواب


در  فضاهای مسکونی علاوه بر آشپزخانه که قلب تپنده ی خانه محسوب میشود ، اتاق خواب نیز یکی از شریان های حیاتی خانه می باشد و با توجه به اینکه زمان زیادی از شبانه روز برای خواب ، مطالعه ، کار و... در این محل سپری می شود بنابراین طراحی دکوراسیون داخلی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نکته ی  مهمی که در مورد محل استقرار اتاق خواب در طراحی داخلی  باید رعایت شود قرارگیری آن در بخش آرام و بی سرو صدای خانه است که ترجیحا از وروودی اصلی خانه دور باشد و همچنین محل اتاق خواب نورگیری خوبی نیز داشته باشد. 
 

 

طراحی دکوراسیون داخلی



در طراحی داخلی اتاق خواب بهتر است در ورودی آن در یک فضای نیمه خصوصی باز شود و مستقیما رو به ورودی اصلی یا آشپزخانه و سایر فضاها  نباشد تا به این ترتیب امنیت و آسایش فرد فراهم گردد.
 

در طراحی دکوراسیون داخلی  اتاق خواب ، تختخواب نقطه ی عطف طراحی محسوب میشود و بعد از تعیین محل قرار گیری آن بقیه ی مبلمان متناسب با آن  چیده میشوند. طبق اصول فنگ شویی محل تختخواب باید به نحوی باشد که هنگامی که فرد دراز میکشد بتواند بر ورودی اتاق خواب تسلط بصری داشته باشد و ورود افراد به داخل اتاق را ببیند و در عین حال قرار گیری تخت درست رو به روی  در ورودی هم مناسب نمی باشد.

طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب



قسمت سر تخت نیز بهتر است مماس با دیوار باشد طبق اصول فنگ شویی تکیه دادن تخت به یک قسمت از دیوار موجب القای حس امنیت نیز میشود.

 


دکوراسیون داخلی اتاق خواب



در انتخاب محل استقرار " تختخواب" به عنوان عنصر شاخص در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب  باید به حفظ تعادل بصری در کلیت اتاق ، زیبایی ، تناسب و راحتی توجه نمود.

 

طراحی دکوراسیون داخلی

 

استفاده از آیینه  در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب  علاوه بر زیبایی و ابهت بخشیدن به فضا ،  کاربردی نیز می باشد .برای مثال ممکن است در اثر نوع طراحی اتاق خواب ناچار به قرار دادن تختخواب در محلی شویم که  ورود اشخاص به داخل اتاق به راحتی دیده نشود درین صورت میتوان از آیینه  بهره جست و با نصب آن در محل مناسب ، تسلط به ورودی را تا حدودی ممکن ساخت .
 

اگرچه پنجره برای ورود هوای تازه و نور طبیعی به اتاق خواب ضروری است اما موقعیت تختخواب نسبت به پنجره نباید به گونه ای باشد که فرد در معرض تابش مستقیم نور خورشید و کوران هوا قرار گیرد.
 

طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب


در بسیاری از فضاهای مسکونی اتاق خواب علاوه بر خواب و استراحت ، محلی برای مطالعه و کار نیز محسوب می شود که درین صورت طراحی دکوراسیون داخلی آن اهمیتی دو چندان می یابد و استفاده از اصول فنگ شویی درین طراحی موجب جریان یافتن چی (انرژی مثبت) در فضای اتاق شده که  افزایش انگیزه ی کاری ، خلاقیت ، نشاط ، اشتیاق و تحرک را به دنبال دارد. 


طراحی دکوراسیون داخلی


طراحی دکوراسیون داخلی

 

طراحی دکوراسیون داخلی

 

سرویس های بهداشتی

سرویس های بهداشتی در صورت امکان باید به گونه ای طراحی شوند که در معرض دید نباشند (براساس اصول فنگ شویی نیز این مکانها تولید کننده ی شار یا چی منفی هستند ) و همچنین درب آنها مقابل فضاهای اصلی خانه مانند نشیمن یا آشپزخانه قرار نگیرد .  فضای توالت باید در جوار یکی از دیوارهای خارجی آپارتمان استقرار یابد، اگر فضای توالت در مرکز آپارتمان قرار گیرد ، باعث تولید چی منفی و پراکندگی آن در تمامی قسمت های آپارتمان خواهد شد.

در طراحی داخلی خانه های امروزی معمولا یک سرویس بهداشتی جداگانه جهت استفاده ی مهمان ، نزدیک به در ورودی آپارتمان در نظر گرفته می شود.
 

طراحی دکوراسیون داخلی

 

 

طراحی دکوراسیون داخلی

 

 

حمام :


 این بخش از خانه  نباید از در ورودی آپارتمان دیده شوند و درِ حمام نیز نباید مستقیما رو به فضاهایی مانند آشپزخانه یا نشیمن باز شود. قراری گیری حمام در مرکز خانه نامناسب بوده و از نظر اصول فنگ شویی نیز موجب پخش و پراکندگی انرژی منفی در کل خانه می شود.

حمام باید به اندازه ی کافی روشن و از تهویه مناسب برخوردار باشد. استفاده از رنگهای ملایم و هماهنگ با رنگهای سایر قسمتهای خانه ، در متعادل کردن فضای حمام موثر است. بدیهی است که حمام را باید بسیار تمیز نگه داشت و لوله ها و شیرهایی که چکه می کنند را فورا تعمییر نمود.

 

طراحی دکوراسیون داخلی


 

طراحی دکوراسیون داخلی سرویس بهداشتی

 

بررسی اصول فنگ شویی در سوییت 


سوییت یا استودیو ، آپارتمانی است که شامل یک فضای اصلی ، آشپزخانه مجزا یا باز و یک سرویس بهداشتی باشد . حتی در پاره ای از کشورها ، چند سوییت از یک حمام و توالت مشترک استفاده می کنند.
در بعضی از این آپارتمان ها که بسیار کوچک هستند ، انباشتگی اثاثیه و مبلمان بیش از حد موجب محدودیت جریان سیال چی می شود. انباشتگی در سوییت ها مشکل بزرگی است که ساکنان با نظم و انظباط مداوم و مرتب کردن اشیا و قرار دادن آنها در جای صحیح ، باید از آن جلوگیری کنند.

بهترین شکل برای استودیو یا سوئیت شکل مربع ، مستطیل و یا  فرم L می باشد، شکل L  تقریبا اتاق دیگری را به وجود می آورد که میتوان از آن به عنوان ناهار خوری یا اتاق خواب استفاده کرد.

مهم ترین مسئله در سوئیتها ، موقعیت تختخواب است. پس از تعیین محل استقرار تخت ، بقیه اثاثیه و مبلمان را می توان بر اساس آن نظم بخشید.
تخت باید حمایت و محافظت شود. برای این منظور می توان به صورت نمادین از پاراوان یا دیوارهای نازک قابل جابه جا شدن و یا گذاشتن قفسه ی کتابخانه در اطراف تخت استفاده کرد. بالای تخت باید مماس با دیوار باشد و پایین آن نیز نباید متوجه ورودی آپارتمان شود.
 

طراحی دکوراسیون داخلی براساس فنگ شویی



در آپارتمان های با سقف شیب دار باید تخت را در قسسمتی قرار داد که ارتفاع آن مناسب و نورگیر باشد. زیرا جریان چی در زیر سقف های کوتاه محدود است. اوصولا سقفهای شیب دار و تیرهای زیر سقف ، تاثیر منفی بر جریان یافتن انرژی می گذارند.


طراحی دکوراسیون داخلی

 


طراحی دکوراسیون داخلی



 در بسیاری از آپارتمان های کوچک از تختخواب در طول روز به عنوان کاناپه استفاده می شود.در این مورد باید توجه داشت که در روز شکل تخت باید تا حدامکان شبیه به یک کاناپه معمولی باشد. برای این کار می توان از یک رو تختی با رنگهای روشن و چند پشتی یا کوسن زیبا استفاده کرد. 


در سوییت ها نیز همانند سایر فضاهای مسکونی آشپزخانه یکی از مهم ترین فضاها محسوب می شود ، بنابراین طراحی داخلی و طراحی دکوراسیون آن نیز اهمیت ویژه ای دارد. محل استقرار میز باید از روشنایی کافی برخوردار باشد. نور کافی نه تنها به میز جلوه ی خاصی می دهد، بلکه در صورت استفاده توام از میز برای غذا خوردن و کارکردن ، امری ضروری است. اطراف میز باید به اندازه ی کافی خلوت باشد تا هنگام کار و غذا خوردن احساس کنیم در محیط دلبازی نشسته ایم.
 

طراحی دکوراسیون داخلی


طراحی دکوراسیون داخلی


کاناپه و مبلها را باید در محلی صمیمی و راحت به طوری قرار داد که هنگام نشستن بر روی هریک از آنها بتوان درِ  ورودی سوئیت را دید. اگر بیشتر از کاناپه برای نشستن استفاده می کنید ، بهتر است آن را رو به روی ورودی قرار دهید تا بدون چرخاندن سر بتوانید ورودی را کنترل کنید. پس از تعیین جای تخت ، میز و کاناپه  بقیه مبلمان و اثاثیه را میتوان به دلخواه چید و مرتب کرد.
 

طراحی دکوراسیون داخلی


از آنجا که آپارتمان باید حس تعادل و توازن را به انسان القاء کند ، باید هنگام استقرار اشیای مورد علاقه خود اندیشمندانه عمل کرد. طبیعتا ، سوئیت شما ، حتی اگر برای مدت کوتاهی قصد اقامت در آن را دارید، باید منعکس کننده ی علایق و شخصیت شما باشد . یکی از راهها به نمایش گذاشتن عکس های مورد علاقه و یا اشیای با ارزش شخصی در محلی است که شما و دوستانتان بتوانید آن هارا به راحتی ببینید.


طراحی دکوراسیون داخلی


امکان دارد از سوئیت خود به طور همزمان برای کار و زندگی استفاده کنید. در این صورت ، همان طور که در مورد اتاق خواب گفته شد باید بخشهای مربوط به کار را از بخشهای مربوط به زندگی خود جدا کنید.
 

طراحی دکوراسیون داخلی

 

طراحی دکوراسیون داخلی

 

 نکات کاربردی در چیدمان براساس اصول فنگ شویی 


با توجه به مطالب بالا اهمیت فنگ شویی و جریان یافتن انرژی در داخل آپارتمان روشن شده است ، بنابراین چیدمان وسایل باید با توجه به این اصول صورت گیرد . در طراحی دکوراسیون داخلی باید دقت داشت که فضاها ترکیبی از پر و خالی باشند ، مبلمانی که صرفا در یک سمت اتاق چیده شده باشد احساسی شبیه به خم شدن و عدم تمرکز در ما ایجاد می کند ، توزیع و استقرار مبلمان باید به گونه ای باشد که در مجموع فضا متعادل به نظر برسد . 

چیدن مبلمان به صورتی که اطراف هر قطعه از آن  به منظور گردش انرژی تا حدودی آزاد باشد مناسب است و در مورد تختخواب نیز همین روش صدق می کند .
دکوراسیون داخلی نشیمن و پذیرایی باید به گونه ای باشد که هیچ یک از صندلی ها ، مبلها و یا کاناپه ، پشت به ورودی خانه نداشته باشند. صندلیها و کاناپه نباید زیاد به یکدیگر نزدیک باشند. افرادی که روی آنها می نشینند نباید احساس محدودیت کنند.
  
چیدن مبلمان باید به گونه ای طراحی شود که راحتی و آسانی ارتباط را فراهم سازد. مبلمان سفت و ناراحت باعث عدم آرامش می شودو به صمیمیت گفت و گوها آسیب می رساند. چیدن مبلمان  به شکل نیم دایره ، دایره و یا هشت ضلعی مشوق گفت و گو و برقرای ارتباط بین افراد است. در حالی که نظم مثلثی مبمان صمیمت فضا را به بحث و جدل می کشاند.

اشیای مورد استفاده ی روزمره را باید در مکانهایی گذاشت که به راحتی قابل دسترسی باشند. تزیینات مورد علاقه ، تابلوهای نقاشی و قابهای عکس را باید به گونه ای به نمایش گذاشت که امکان دیدن و لذت بردن از آنها در حالت نشسته و یا ایستاده امکان پذیر باشد.
مجموعه های اشیا (کلکسیون ها) را به جای پراکنده کردن در سطح خانه، بهتر است در یک یا دو قسمت به تماشا گذاشت. زیرا به این ترتیب از ایجاد حس بی نظمی و شلوغی جلوگیری می شود. 

از چراغ برای روشن کردن گوشه های تاریک و ایجاد حال و هوای خاص میتوان بهره گرفت. بعضی از مواقع ، انسان فضاهای کم نور را ترجیح می دهد. اما معمولا همه میل دارند که اتاقهای خانه پرنور و روشن باشند. علاوه بر فضاسازی ، نور برای تحریک و تشویق چی نیز مفید است و قاعده ی کلی در این مورد ، روشن کردن هرچه بیشتر اتاقهای خانه است.

بهترین روش برای چیدن اثاثیه و مبلمان در اتاقها ، شروع این کار با تعیین محل مهم ترین شی ء آن اتاق است. در اتاقهای خواب ، تختخواب اصلی ترین قطعه ی مبلمان است. در ناهارخوری، میز ناهارخوری و در اتاق نشیمن، کاناپه ها و مبلها مهم ترین اشیا هستند. هنگامی که محل مبلمان اصلی تعیین شد ، بقیه اثاثیه را در ارتباط با آن جانمایی کنید.

 

نتیجه گیری 


هدف فنگ شویی ایجاد تعادل و هم نوایی در زندگی شماست. همانگونه که شما منحصر به فرد هستید، خانه ی شما نیز شبیه خانه های دیگر نیست. ممکن است نقشه ی آپارتمان شما با نقشه ی آپارتمان دیگری مشابه باشد و حتی از مبلمان یکسانی استفاده کرده باشید ، اما کیفیت خانه شما ناشی از شخصیت شماست. نحوه ی چیدن مبلمان، انتخاب تزئینات و نحوه ی نشان دادن آنها ، میزان هوای تازه ی درون خانه ، و بسیاری از مسائل دیگر باعث تمایز آپارتمان شما از سایر آپارتمان ها می شود.

ممکن است از طراحی نظم مبلمان آپارتمان خود در حال حاضر ، در کل یا کاملا راضی باشید اما همچنان می توانید برای بهبود جزییات از فنگ شویی استفاده کنید و رضایت بیشتری به دست آورید. با این کار، جنبه های مختلف زندگی شما نیز بهبود خواهد یافت. زیرا هرجا که باشید ، هم نوایی و تعادل آپارتمان شما در رفتار و کردارتان پدیدار خواهد بود. زمانی که تغییراتی در فنگ شویی خانه می دهید با صبر و حوصله عمل کنید و پس از انجام هر تغییر ، تاثیر آن را ارزیابی کنید و سپس تغییر دیگری را شروع کنید. با این روال  به شما اثبات خواهد شد که فنگ شویی موثر است.

از این پس ، نگاه شما به فضاهای مختلف متفاوت خواهد بود و نوع ارتباط شما با هر محیطی که در آن قرار گیرد، به شکل مثبتی تغییر خواهد کرد. با جاری شدن هرچه بیشتر نیروی پر برکت و سودمند چی ، زندگی شما در تمام زمینه ها به شکل بارزی بهبود خواهد یافت.

 

تهیه  و تنظیم خانم مهندس پردیس دلکش ، مهندسین مشاور دکتر سرور و همکاران


 


مقالات مشابه


نور و اثر آن در معماری نور و اثر آن در معماری

نور و اثر آن در طراحی معماری نور اولین شرط برای هر نوع ادراک بینایی است. در تاریکی مطلق نه فرم ها و نه رنگ ها دیده می شوند. این نور و بازتاب آن است که باعث می شود ما اشیا و محیط اطرافمان را ببینیم. نور علاوه بر کاربرد های فیزیکی...

  4120  
دوازدهمین مسابقه جایزه معماری و معماری داخلی ایران دوازدهمین مسابقه جایزه معماری و معماری داخلی ایران

دوازدهمین مسابقه جایزه معماری و معماری داخلی ایران دوازدهمین جایزه معماری و معماری داخلی، با بررسی پروژه‌های اجرایی، در مهرماه سال 1398 برگزار خواهد شد. معیارهایی که طراحان باید در این مسابقه معماری به آن توجه داشته باشند : *خلاقیت و نگاهی نو در مسابقه معماری *روند شکل گیری و هماهنگی طرح با ساختار اصلی...

  3625  
مسابقه معماری ساختمان Reviving NPAK مسابقه معماری ساختمان Reviving NPAK

با توجه به پیشنهاد انجمن بنیاد بوگوشین، urbanlab فراخوان مسابقه بین المللی معماری ساختمان "Reviving NPAK"  برگزار می کند. ساختمان در ارمنستان واقع در خیابان Buzand قرار دارد. این مسابقه معماری برای تمام افراد و گروه ها در زمینه طراحی آزاد می باشد. بازتاب جنبه های رقابت ها، از طریق زبان معماری...

  3566  
فراخوان Straw Bale Ecological خانه اسپانیا فراخوان Straw Bale Ecological خانه اسپانیا

مسابقه طراحی معماری خانه Ecological House Straw Bale برگزار می شود. اهداف برگزاری مسابقه هدف از این مسابقه معماری، کمک به خانه سازی طبیعی، پایدار و کارآمد می باشد. طراحی معماری خانه Ecological House Straw Bal طراحی معماری خانه سازگار باید از یک سیستم مدولار و پیش ساخته همراه با سطح بالایی از بهره وری...

  3331  
فراخوان جایزه موزه Playable فراخوان جایزه موزه Playable

فراخوان جايزه موزه Playable موزه Marino Marini واقع در فلورانس ايتاليا، دوره دوم مسابقه  "Playable Museum Award" را اعلام کرده است. اهداف برگزاري مسابقه هدف از برگزاري اين فراخوان و مسابقه يافتن طرح هايي براي موزه آينده است، که منجر به موزه اي تعاملي شود و در آن تکنولوژي و بازي، ايده ها و...

  3047  
دکوراسیون داخلی دفتر کار خانگی (Home Office) دکوراسیون داخلی دفتر کار خانگی (Home Office)

امروزه به دلیل گسترش استفاده از اینترنت و فضای مجازی ، مشاغل بسیاری بوجود آمده اند که جهت انجام آنها نیاز به حضور در محل مشخصی نمی باشد و افراد میتوانند در دفتر کار شخصی خود پیگیر کارها باشند. عده ای از این افراد ترجیح میدهند دفتر کار خود را به خانه...

  5288  
شکست در طراحی داخلی شکست در طراحی داخلی

شکست در طراحی داخلی ارزش و اهمیت خلاقیت در طراحی داخلی بوسیله ی رسم متعدد پلان و رسیدن به طرحی ایده آل آغاز میگردد. با توجه به پیشرفت امکانات و راهکارهای اجرایی شاید بهتر باشد کمی از پلان های ساده ی مربع و مستطیلی شکل فاصله گرفته و شکست در طراحی داخلی...

  8039  
اصول طراحی معماری اصول طراحی معماری

آشنایی با چند اصول طراحی معماری     اصول طراحی معماری گالری ها و آثار هنری ساختار کلی و عمومی در گالری ها: اصول طراحی معماری گالری در نمایشگاه ها، فضا از اهمیت بالایی برخوردار می باشد که تمام خصوصیات آن بر کل نمایشگاه تاثیر گذار می باشد. فضای سه بعدی نمایشگاه می تواند یک تجربه...

  3577  
طراحی خانه طراحی خانه

  طراحی معماری فرم خانه مایکل هیز در مقاله ی خود تحت عنوان معماری انتقادی، دو حالت ممکن را برای سازگار شدن طراحی معماری با فرهنگ های متضاد بر شمرده است: طراحی خانه یا ابزاری فرهنگی به شمار می آید و یا یک فرم مستقل است. با تکیه بر کارهای میس وندر روهه،...

  5142  
فرآیند طراحی معماری فرآیند طراحی معماری

فرآیند طراحی معماری، دستورالعملی است به منظور معرفی نظامی میان فعالیت های فکر کردن، فعالیت های اجرایی و... که دارای سلسله مراتب می باشد. این فرآیند مجموعه فعالیت های منسجمی است که هدف و راه حل را به هم پیوند می دهد و تسلسل منطقی و هدفمند تعدادی از فعالیت ها...

  14962