3250  

تادائو آندو معماری نور

تادائو آندو
آندو را می توان به عنوان یکی از معماران مینیمالیست سبک پست مدرن معرفی کرد. در طراحی معماری، توجه او به ساختمان بیش از کالبدی صرف، به وجوه ادراکی و غیرمادی آن است. از همین رو بناهای آندو دارای فرمی ساده و نمای مدرن همراه با مصالح و رنگ هایی همگون هستند. همچنین استفاده از نور طبیعی به عنوان عنصری تعیین کننده در طراحی معماری که آندو معمولا  با استفاده از بازشو های بزرگ از آن بهره می گیرد، فضاهای او را ژرف تر می کند. تاکیید آندو بر فضا در مصاحبه با مایکل اوپینگ که می گوید: فضا تنها نسبت به توان چیزی که در خود دارد تعریف نمی شود بلکه به طور ویژه در رابطه با آنچه که بیان می کند تعریف می شود، گواهی بر همین مدعاست. از آنجا که فضا قادر است حواس انسان از جمله حس بصری، شنوایی، لامسه و ... را توامان مخاطب قرار دهد، آندو نقش فضا را بستر بر انگیختن تفکرات انسان می داند.

تادائو آندو
تادائو آندو
تادائو آندو
تادائو آندو
تادائو آندو
تادائو آندو
خانه هنر رایت وود تادائو آندو
خانه هنر رایت وود تادائو آندو
کلیسای نور تادائو آندو
موزه هنر فورت ورث تادائو آندو
مرکز تحقیقات فابریکا تادائو آندو
مرکز تحقیقات فابریکا تادائو آندو
مرکز تحقیقات فابریکا تادائو آندو
مرکز تحقیقات فابریکا تادائو آندو
تادائو آندو
موزه هنر تادائو آندو
دفتر معماری تادائو آندو
از منظر پدیدارشناسی شاید بتوان تادائو آندو را از خالقان فضاهایی حامل معنا از طریق فلسفه دانست. مثلا در تحلیل معبد آبی او می توان در فرم بنا که برگرفته از ماندلا است ریشه های بودیسم را مشاهده کرد. علاوه بر این به عقیده ی کارل یونگ ماندلا نماد تمامیت و نظم است و یونگ آن را مسیری به فردیت معرفی می کند. همچنین در ورودی غیر مستقیم به فضا ، نمایش نیلوفر آبی(که سمبلی از بهشت است) استفاده از شن های سفید برای کفسازی مسیر ورودی، بهره گیری از عناصر چهارگانه طبیعت،(برای نمونه مواجه با آب به عنوان آیینه)و استفاده از نور قرمز به عنوان نور غالب در طراحی داخلی معبد، می توان نمود هایی از فلسفه بودیسم را مشاهده کرد.

معبد آبی تادائو آندو
معبد آبی تادائو آندو
معبد آبی تادائو آندو
علاوه بر این، آنچه در معماری تادائو آندو مشهود است پیوند او با معماری گذشته ی ژاپن است که در استفاده او از حیاط های مرکزی در مقیاس شهری نمایان است. در منظر آندو، پست مدرنیسم که بر معماری معاصر ژاپن تاثیر چشمگیری داشته است، نمودی دیگر از سبک سنتی سوکیا می باشد. برای مثال در بازسازی معبد فوجیکو، آندو با استفاده از مدول شبکه های چوبی در طراحی جداره ی ساختمان و بهره گیری از آن در طراحی فضای داخلی به ایجاد اتصال بصری با خارج بنا می پردازد ، همچنین تعبیه استخر در اطراف ساختمان که موجب انعکاس بنا در آب است  و طبق سنن فضا سازی ژاپنی به تشدید فضای راز گونه و مذهبی می پردازد، نمود پیوند تادائو آندو با معماری گذشته ی بستر اوست.
 
معبد فوجیکو تادائو آندو
معبد فوجیکو تادائو آندو
معبد فوجیکو تادائو آندو
معبد فوجیکو تادائو آندو
 
 
 


مقالات مشابه


طراحی خانه 4 در 4 تادائو آندو طراحی خانه 4 در 4 تادائو آندو

خانه ی 4 در 4 طراحی معماری خانه ی کوچک در ساحل دریای داخلی ژاپن، در سال 2001-2003 یکی دیگر از آثار تادائو آندو، یکی از برترین معماران جهان می باشد. بخش قابل توجهی از این ساختمان در دریا تحلیل رفته و زیر آب قرار دارد. محل پروژه شرایط منحصر به فردی...

  1700  
طراحی معماری معبد آب، تادائو آندو طراحی معماری معبد آب، تادائو آندو

به جرئت می توان گفت یکی از برترین معماران جهان که طراحی معماری های بی نظیری را در کارنامه ی حرفه ای خود به ثبت رسانده، تائوآندو معمار ژاپنی می باشد،  و تا امروز تعلق به زادگاهش را حفظ کرده است. اولین پروژه ی او یعنی خانه ی ردیفی در سومیوشی،...

  2431  
اجرای ساختمان بتنی اجرای ساختمان بتنی

اجرای ساختمان بتنی اجرای ساختمان بتنی و تاثیر آنها در دکوراسیون داخلی در دنیای امروز طراحی معماری، متریال های سازه ای راه خود را به عنوان یک عنصر برای طراحی دکوراسیون داخلی پیدا کرده اند. در اجرای ساختمان بتنی، وجود بتن به صورت متریال نهایی در بیشتر طرح های داخلی دیده می شود...

  1141