3734  

طراحی خانه

شکل گیری فرم

طراحی معماری فرم خانه

مایکل هیز در مقاله ی خود تحت عنوان معماری انتقادی، دو حالت ممکن را برای سازگار شدن طراحی معماری با فرهنگ های متضاد بر شمرده است: طراحی خانه یا ابزاری فرهنگی به شمار می آید و یا یک فرم مستقل است. با تکیه بر کارهای میس وندر روهه، هیز یک حالت سوم نیز تعریف کرده است که در آن طراحی معماری مستقل از فرم و فرهنگ عمل می کند ( ما بین فرم و فرهنگ )؛ که نقدی است بر فرهنگ رایج. این نظریه ها در عصر حاضر، طراحی معماری را با دو چالش عمده روبرو کرده است.

اول این که در هر سه سناریو، فرهنگ ثابت و با پیکره ای یک پارچه در نظر گرفته شده است که اختلافات و انتقادات زیادی را بر انگیخته است به عنوان مثال میس مکررا بناهای خود را محلی برای پناه بردن از استرس ناشی از کلان شهرها می خواند. با این وجود، با در نظر گرفتن دنیای مولکولی عصر حاضر و کثرت فرهنگ ها، پیدا کردن یک فضای بینابین مانند آن چه میس بدان اعتقاد دارد، مشکل و حتی غیر ممکن است. قلمروهای فرهنگی و خواسته های فردی با یکدیگر هم پوشانی داشته و بر هم تاثیر گذارند، تا حدی که به ندرت می توان مرز مشخصی بین آن ها در نظر گرفت و حتی اگر بتوان آن ها را مشخصا تفکیک کرد، به دلیل طبیعت متغیرشان، مرز ما بین آنها بسیار زودگذر و ناپایدار خواهد بود. طراحی معماری خانه را نمی توان بیش از این به عنوان ابزاری برای تایید یا تاکید بر یک ایده فرهنگی واحد و ثابت تصور کرد. در واقع ابزارها (کدها، نشانه ها، زبان ها و غیره ) بدون آنکه تغییر یابند، تکرار می شوند. فرم های طراحی معماری از آن جایی که عمل کردی بیش از یک ابزار فرهنگی برای عصر حاضر دارند، لازم است برای نشان دادن کثرت و بی ثباتی آن تغییر کنند.

دوما در هر سه حالت ذکر شده توسط هیز، طراحی معماری فرم یک مقوله ی ذهنی وقیاسی است که به ماهیت ماده و در نتیجه به فرهنگ، جلوه و معنا می بخشد؛ ونهایتا در یک سلسله مراتب علت و معلولی، بین آنها یک رابطه ی هیلومورفیک ایجاد می کند. در طول تاریخ، جدایی فرم از ماده، باعث پیدایش فرم هایی در طراحی خانه شده که این فرم ها یا تنها بر اساس ملاحضات مربوط به پروسه ی تولید یک جسم فیزیکی و فارغ از ارتباط آن شیء با مردم و محیط شکل گرفته اند، یا تنها با توجه به نحوه ی درک طراحی فرم ها و بدون توجه به نحوه ی تولید آن ها پدید آمده اند. این بدان معنی است که طراحی معماری فرم ها بدون واسطه بوده و نتیجه مستقیم اهداف یا خواسته طراحان بوده اند، به عبارت دیگر نتیجه ملاحضات عقلانی یا احساسی بوده اند.

هم چنین در رویکرد بین فرم و فرهنگ، طراحی معماری فرم منتسب به ایده های مستقلی است که واسطی میان فرد و فرهنگ است. به هر حال همانطور که دلوز می گوید، حالات دیالکتیک همواره شامل دو جنبه ی متضاد اند که دارای حداکثر میزان تفاوت هستند( تز و آنتی تز)؛ دو جنبه ی متضاد ممکن است با هم ترکیب شده و حالت سوم جدیدی را به وجود آورند(سنتر) که به دلیل قرار گرفتن بینابین دو جنبه ی ابتدایی، هم چنان دو قطبی بودن و در نتیجه شرایط موجود را حفظ می کند. بنابراین نه در رویکرد بدون واسطه و نه در رویکرد واسطه ای ما بین طراحی معماری خانه(فرم) و فرهنگ، هدف پروژه و خواسته ی طراح به گونه ای نیست که هم زمان یکی بتواند بر دیگری تاثیر بگذارد. این تعریفی است از فرهنگ طراحی معماری که تا دهه ی 1970 ارئه می شد.

برای خواندن مطالب قبلی ارایه شده این مقاله کلیک کنید.

منبع: روند شکل گیری فرم/ نویسنده: فرشید موسوی/مترجمان: فرناز نظری، میلاد میلانجی


مقالات مشابه


طراحی و اجرای پوشش سقف حیاط طراحی و اجرای پوشش سقف حیاط

یکی از نیاز های انسان ارتباط با طبیعت است. حیاط, بالکن و پاسیو محیط هایی هستند که رابطه میان انسان و طبیعت را برقرار می کنند. طراحی این قسمت ها مانند تمامی قسمت های دیگر طراحی معماری حائز اهمیت می باشد. طراحی این فضا ها به طور کلی شامل طراحی فضای...

  145  
طراحی معماری باغ ایرانی طراحی معماری باغ ایرانی

باغ ایرانی چیست؟   باغ ایرانی نوع خاصی از معماری و ساختار باغ و کاخ سازی می باشد که ایرانیان آن را ابداع و طراحی کرده اند. باغ سازی ایرانی همانند معماری ایرانی منطبق با اقلیم طراحی می شود. تاریخچه ی این نوع باغ سازی مربوط به دوره ی هخامنشیان و پیش از...

  859  
تخت خواب دو طبقه چوبی، از ایده تا اجرا تخت خواب دو طبقه چوبی، از ایده تا اجرا

چرا از تخت خواب های چوبی دوطبقه چند کاربرده برای دکوراسیون اتاق کودک، نوجوان و بزرگسال استفاده کنیم؟ ایده طراحی و ساخت تخت خواب چوبی دوطبقه برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان با توجه به احتیاج بیشتر به استفاده مفید از فضاهای کوچک بیش از پیش مورد توجه می باشد. از سوی دیگر...

  1636  
بازسازی داخلی دفتر اداری در چین بازسازی داخلی دفتر اداری در چین

نمونه بازسازی داخلی دفتر اداری تغییر کاربری کارخانه قدیمی به دفتر اداری در این مقاله به معرفی بازسازی ساختمان از دفترQing Studio  می پردازیم. پروژه بازسازی مربوط به یک دفتر اداری در چین می باشد. حدود 200 متر مربع مساحت دارد و در سال 2021 طراحی و اجرا شده است. می توانید برای مشاهده...

  794  
طراحی مبلمان خاص طراحی مبلمان خاص

طراحی و اجرای مبلمان های خاص و مدرن عملکرد مبلمان در طراحی داخلی معماری دنیای بی انتهایی از هنرها و دانش های متنوع است. معماران از طراحی سازه، طراحی معماری، طراحی نما و ... گرفته تا دقیق ترین جزئیات ساختمان را طراحی می کنند. مبلمان ها از عناصر مهم دکوراسیون داخلی به حساب...

  626  
طراحی سازه کش بستی طراحی سازه کش بستی

طراحی سازه های کش بستی سازه های تنسگریتی  از مواردی هستند که مانند  آن  ها در طبیعت وجود دارد  و می توان  آن ها را  به صورت مدل های ساده شبیه سازی کرد. استخوان ها و تاندون های حیوانات و انسان ها به گونه ای به هم متصل شده اند که امکان...

  1385  
سنگ چینی و کریستال سنگ چینی و کریستال

سنگ چینی و کریستال چیست؟ تفاوت سنگ چینی، کریستال و مرمریت موارد استفاده از سنگ چینی در طراحی دکوراسیون داخلی و طراحی معماری خرید و مزایای استفاده از سنگ چینی و کریستال سنگ های چینی و کریستال از جمله توده سنگ های آهکی یا دولومیتی محسوب می شوند. این سنگ ها، جزو دسته ی مرمریت...

  930  
طراحی فضای سبز طراحی فضای سبز

طراحی فضای سبز و محوطه سازی(لند اسکیپ)، یکی از لذت بخش ترین قسمت های طراحی معماری است که نیازمند خلاقیت می باشد. مهم ترین ویژگی محوطه سازی ایجاد فضایی روحیه بخش به استفاده کنندگان آن می باشد. فضاهای سبز هستند که موجب زیبایی فضای باز ویلا ها، حیاط ها و پشت...

  883  
بازسازی ویلای 62 متری در ژاپن بازسازی ویلای 62 متری در ژاپن

بازسازی ویلای Shimogamo Machiya 62 متری، ژاپن پروژه ی بازسازی و طراحی ویلا Machiya در سال 2016 توسط تیم معماری تاکوما اوهیرا در توکیو ژاپن ساخته شده است. این بنا از خانه های داخلی سبک ژاپنی به حساب می آید. متن ارائه شده توسط معماران پروژه و از سایت Archdaily می باشد. به...

  819  
تاثیر گیاهان در طراحی داخلی تاثیر گیاهان در طراحی داخلی

در طراحی معماری فضاهای مختلف سعی می کنیم از المان هایی استفاده کنیم که به انسان حس سرزندگی می دهند. این المان ها معمولا از فضاهای بیرونی نشأت می گیرند. برای مثال مبلمان چوبی، میز های سنگی و یا پوست حیوانات همگی نشانه ای از فضای بیرون از منزل هستند که...

  999