4318  

فرم طراحی معماری

روند شکل گیری فرم در طراحی معماری

فرم طراحی معماری از عملکرد تبعیت می کند. در طول تاریخ طراحی معماری عبارتی فریبنده تر از این جمله وجود نداشته است. در قرن نوزدهم زمانی که این عبارت برای اولین بار توسط لویی سالیوان به کار برده شد، جنبه فرهنگی و اجتماعی عمل کرد مورد نظر بود. گونه های مختلف ابنیه، مصالح ساختمانی متفاوتی را نیز در ذهن تداعی می کردند، که به نقل از سالیوان تمامی ماهیت های ارگانیک و غیر ارگانیک، فیزیکی و متافیزیکی، انسانی و ماورای انسانی، و همچنین مظاهر راستین ذهن، قلب و روح را در بر می گرفت. برای مدرنیست هایی که این جمله را در قرن بیستم اقتباس نمودند، عمل کرد دقیقا به معنی کاربرد یا نحوه ی استفاده از یک فرم طراحی معماری ساخته شده بود؛ تعبیری که موجب به وجود آمدن اختلاف نظرهای بسیار در میان معماران ونظریه پردازان شد.

اما اگر فرم طراحی معماری از عمل کرد تبعیت نمی کند پس از چه چیزی تبعیت می کند؟ ایده ها و نظریات متعددی برای پاسخ به این سوال مطرح شده است. به هر حال نظریه پردازان مدرنیسم و منتقدانی که نظریات مدرنسیم را بعد ها مورد تجدید نظر قرار دادند، با وجود اختلاف در نظریه هاشان، سه فرضیه ی اصلی را مطرح کردند: اول این که جامعه با فرهنگی واحد تعریف می شود. دوم این که فرم فیزیکی باید به دنبال یک اصل بنیادی یا یک دلیل پدید آید، دلیلی که می تواند از ملاحضات عینی یا ذهنی و یا از هر دو ناشی شود ( عرصه ای که در آن فرم ها شکل گرفته و مورد استفاده قرار می گیرند و یا ادراک می شوند) و سوم این که فرم طراحی معماری یا عینا تمثیل است و یا پاسخی است به یک مفهوم؛ عینیت یا امکان.

این دیدگاه متضاد در مورد عملکرد و نقش فرم در طراحی معماری، نمونه های بارزی هستند از تقابل های حاکم بر قرن بیستم: شرق در مقابل غرب، چپ در مقابل راست، فرهنگ در مقابل طبیعت، ذهنیت در مقابل عینیت، با این همه سرانجام این جنگ سرد، گسترش یافتن جوامع جهانی، افزایش میزان توافق های تجاری چند ملیتی و به دنبال آن سیل عظیم مهاجرت به پایتخت بود؛ نیروی کار و کالاها واندیشه ها، تغییرات سریع و روز افزونی را در شهرها و فرهنگ حاکم بر آن ها و به تبعیت از آن در حوزه ی معماری پدید آورده است. بدون شک چنین تغییراتی ایجاب می کند که هر یک از معماران، دارای فکر و عمل کردی مستقل را در تمام زمینه های طراحی معماری، به طور مثال طراحی دکوراسیون داخلی نیز باشند.

محیط ما محصول فرآیندهای متنوعی است که خود این فرآیندها به طریق پیجیده ای با یکدیگر در ارتباط اند. شهرهای دیگر بر اساس یک فرهنگ واحد قابل تعریف و شناسایی نیستند. شهرها فضاهایی خواهند شد که تعدد و کثرت فرهنگ ها و فرم طراحی معماری متعدد بر گرفته از فرهنگ ها با هم همراه شده و به هم پیوند می خورند؛ جایی که همواره فرهنگ ها و هویت ها به وجود می آیند. از این پس دیگر فرهنگ به عنوان مجموعه ای از ارزش های همگانی یا آیین های قراردادی که بر اساس عادات شکل گرفته و با توافق عموم اعتبار یافته است، تلقی نخواهد شد. شهرها از طریق دو مشخصه ی تفاوت و کثرت شناخته می شوند و چنین پیچیدگی بی سابقه ای، میزان تقاضا را برای ساخت فرم های طراحی معماری کارآمد افزایش داده است.

ادامه مطلب

منبع: روند شکل گیری فرم/ نویسنده: فرشید موسوی/مترجمان: فرناز نظری، میلاد میلانجی


مقالات مشابه


سبک لافت در طراحی داخلی سبک لافت در طراحی داخلی

لافت در معماری به فضای میان زمین تا سقف و فضاهایی مانند انبار, سوله, کارخانه و یا هر مکان صنعتی گفته می شود که هیچ گونه دیواری برای تقسیم فضا ها در آن  وجود ندارد. در عین حال لافت خود یک سبک طراحی است که در طراحی معماری توصیف مکان هایی...

  10  
طراحی و اجرای پوشش سقف حیاط طراحی و اجرای پوشش سقف حیاط

یکی از نیاز های انسان ارتباط با طبیعت است. حیاط, بالکن و پاسیو محیط هایی هستند که رابطه میان انسان و طبیعت را برقرار می کنند. طراحی این قسمت ها مانند تمامی قسمت های دیگر طراحی معماری حائز اهمیت می باشد. طراحی این فضا ها به طور کلی شامل طراحی فضای...

  166  
طراحی معماری باغ ایرانی طراحی معماری باغ ایرانی

باغ ایرانی چیست؟   باغ ایرانی نوع خاصی از معماری و ساختار باغ و کاخ سازی می باشد که ایرانیان آن را ابداع و طراحی کرده اند. باغ سازی ایرانی همانند معماری ایرانی منطبق با اقلیم طراحی می شود. تاریخچه ی این نوع باغ سازی مربوط به دوره ی هخامنشیان و پیش از...

  903  
تخت خواب دو طبقه چوبی، از ایده تا اجرا تخت خواب دو طبقه چوبی، از ایده تا اجرا

چرا از تخت خواب های چوبی دوطبقه چند کاربرده برای دکوراسیون اتاق کودک، نوجوان و بزرگسال استفاده کنیم؟ ایده طراحی و ساخت تخت خواب چوبی دوطبقه برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان با توجه به احتیاج بیشتر به استفاده مفید از فضاهای کوچک بیش از پیش مورد توجه می باشد. از سوی دیگر...

  1733  
بازسازی داخلی دفتر اداری در چین بازسازی داخلی دفتر اداری در چین

نمونه بازسازی داخلی دفتر اداری تغییر کاربری کارخانه قدیمی به دفتر اداری در این مقاله به معرفی بازسازی ساختمان از دفترQing Studio  می پردازیم. پروژه بازسازی مربوط به یک دفتر اداری در چین می باشد. حدود 200 متر مربع مساحت دارد و در سال 2021 طراحی و اجرا شده است. می توانید برای مشاهده...

  809  
طراحی مبلمان خاص طراحی مبلمان خاص

طراحی و اجرای مبلمان های خاص و مدرن عملکرد مبلمان در طراحی داخلی معماری دنیای بی انتهایی از هنرها و دانش های متنوع است. معماران از طراحی سازه، طراحی معماری، طراحی نما و ... گرفته تا دقیق ترین جزئیات ساختمان را طراحی می کنند. مبلمان ها از عناصر مهم دکوراسیون داخلی به حساب...

  651  
طراحی سازه کش بستی طراحی سازه کش بستی

طراحی سازه های کش بستی سازه های تنسگریتی  از مواردی هستند که مانند  آن  ها در طبیعت وجود دارد  و می توان  آن ها را  به صورت مدل های ساده شبیه سازی کرد. استخوان ها و تاندون های حیوانات و انسان ها به گونه ای به هم متصل شده اند که امکان...

  1418  
سنگ چینی و کریستال سنگ چینی و کریستال

سنگ چینی و کریستال چیست؟ تفاوت سنگ چینی، کریستال و مرمریت موارد استفاده از سنگ چینی در طراحی دکوراسیون داخلی و طراحی معماری خرید و مزایای استفاده از سنگ چینی و کریستال سنگ های چینی و کریستال از جمله توده سنگ های آهکی یا دولومیتی محسوب می شوند. این سنگ ها، جزو دسته ی مرمریت...

  940  
طراحی فضای سبز طراحی فضای سبز

طراحی فضای سبز و محوطه سازی(لند اسکیپ)، یکی از لذت بخش ترین قسمت های طراحی معماری است که نیازمند خلاقیت می باشد. مهم ترین ویژگی محوطه سازی ایجاد فضایی روحیه بخش به استفاده کنندگان آن می باشد. فضاهای سبز هستند که موجب زیبایی فضای باز ویلا ها، حیاط ها و پشت...

  914  
بازسازی ویلای 62 متری در ژاپن بازسازی ویلای 62 متری در ژاپن

بازسازی ویلای Shimogamo Machiya 62 متری، ژاپن پروژه ی بازسازی و طراحی ویلا Machiya در سال 2016 توسط تیم معماری تاکوما اوهیرا در توکیو ژاپن ساخته شده است. این بنا از خانه های داخلی سبک ژاپنی به حساب می آید. متن ارائه شده توسط معماران پروژه و از سایت Archdaily می باشد. به...

  847