×
  9725  

نقد طراحی معماری خانه فیلم انگل

نقد و بررسی طراحی ویلا در فیلم انگل

این فیلم به کارگردانی  Bong Joon Hoو طراحی ساخت Lee ha jun ساخته شده است که تا کنون جایزه های ارزشمند زیادی دریافت کرده است مانند 4 اسکار در سال 2019.  در فیلم یک خانه ویلایی وجود دارد که مهندسین مشاور دکتر سرور و همکارن می تواند شما را در ساخت بنایی مانند آنچه در فیلم پارازیت (انگل) یا Parasite است یاری نماید. در این مقاله به نقد خانه ای که صحنه های اصلی این فیلم در آن رخ می دهد می پردازیم.


طراحی معماری ویلای فیلم پارازیت نمای بیرونی

 در فیلم گفته می شود که با یک معمار حرفه ای این بنا ساخته شده است، اما در واقع این معمار ساخته ذهن طراح ساخت این فیلم می باشد و شخص معماری که این بنا را ساخته است، کاملاً تخیلی است. بیشتر بینندگان متوجه نمی شوند که کل مجموعه از ابتدا به عنوان یک صحنه برای این فیلم ساخته شده است و در واقع یک چنین بنای معماری از قبل وجود نداشته است که کارگردان بخواهد داخل ان برود و مشغول کار شود بلکه توسط طراح ساخت این فیلم، تهیه شده است. در واقع کارگردان از مدیر صحنه خواسته است که چنین طراحی داخلی و خارجی برای او خلق کند تا او با هنرپیشه ها در آن به روایت یک داستان تخلیلی بپردازد، اما درک این موضوع برای مخاطبان خیلی سخت است (یا حداقل خود من)  که این بنا ساخته شده از قبل نبوده است و صرفا یک صحنه جدید برای این فیلم ساخته شده است. (همکنون اطلاعی نداریم که صحنه خانه با شکوه در چه حالی است)
 
بنابراین می توان گفت معماری آن چیزی است که توسط مردم دیده شده و تحسین می شود فارغ از آنکه چگونه و با چه شخصی آن اثر خلق می شود. در واقع ذات معماری هنری دلنشین است که هر شخصی در بخشی از وجودش آن را ناخواسته درک یا خلق می کند.
این بدان معناست که امکان دارد کارفرمای یک معمار یک کارگردان باشد که برای او یکسری رندر و فضا خلق کند که او بازیگران را در آن فضا بگذارد و فیلمی بسازد. یعنی همانطور که بازیگران شخصیت واقعی خروجی ندارند، فضایی که در آن نیز هستند هم امکان دارد واقعیت خروجی نداشته باشد و صرفا یک صحنه در یک زمان و مکان خاص باشد. می توان با توجه به موارد فوق به فصل مشترک بین فعالیت های کارگردان یک فیلم و معمار یک بنا پی برد.

 
طراحی معماری ویلای فیلم پارازیت طراحی نمای سه بعدی ساختمان

قبل از خلق تصاویری که از خانه مدرن نشان داده شده در فیلم دیده می شود، کارگردان، فیلم نامه نویس و دست اندر کاران یکسری ایده در ذهنشان داشته اند، مانند:
1- یک فضا با دید وسیع و بدون ستون به سمت یک حیاط سبز
2- فضایی که بتوان از طبقه بالا، آشپزخانه را که در طبقه پایین است دید
3-یک فضای انبار آشپزخانه که با پله به آشپزخانه اصلی می رسد
4- یک فضا از انبار به یک مخفی گاه
5- حضور پله در جدا کردن فضا ها
6- یک گاراژ در ورودی ساختمان در کنار پله ها
7- یک مسیر از پارکینگ که بسمت بالا باشد و وارد مهمانخانه شود
8- مهمانخانه ای با ارتفاع کم اما وسیع با یک دید کاملا باز به یک حیاط سبز
9- عدم حضور تلویزیون در مهانخانه و یک دید وسیع و بدون خط به یک باغ سبز
10- یک کانترست رنگ و نور بالا بین داخل و خارج بنا
11- تامین یک فضا برای خانه فقیرانه به نحوی که نشان دهد خانواده انگل فیلم در ابتدای فیلم حداقل تا نیمه به زیر زمین رفته بودند و یک پنجره به ارتفاع یک متر تقریبا می توانستند نور بگیرند اما در انتها پدر خانواده به عمق زیادی در زیر زمین منتقل می شود و ....
12- قرار گرفتن منزل روی یک شیب به نحوی که با بارش باران آب از آن ها دور می شود و به بخش پایین شهر و منزل فقرا منتقل می شود
.....


طراحی معماری ویلای فیلم پارازیت دید پرنده از ضلغ شمال غربی از برش پلان طبقه همکف
 

فضای پارکینگ در قسمت منهای یک است و تقریبا در زیر ورودی طبقه همکف با حیاط می باشد.

با توجه به آنکه در فیلم، هنگام ظهر، آفتاب اصلی بر روی مهمانخانه بود، به نظر سمت جنوب جغرافیایی سمت مهمانخانه است، بنابراین با این فرض جهات روی پلان ها توضیح داده شده اند.


طراحی معماری ویلای فیلم پارازیت دید پرنده از ضلغ جنوب شرقی از برش پلان طبقه همکف با حیاط
 

طراحی معماری ویلای فیلم پارازیت دید پرنده از ضلغ شمال غربی از برش پلان طبقه اول
 

بر اساس تقاضاهای کارگردان و مدیر صحنه و فیلمنامه نویس و .....که در قسمت قبل مطرح شد، یک سری طراحی و رندر ساخته شده است و فضاهایی تخلیلی ، رندر گرفته شدند و سپس طراح صحنه، صحنه ها را برای فیلم برداری خلق کرده است. کل صحنه های مجموعه خانه اعیانی و خانه فقیرانه بر این اساس ساخته شده اند. با نرم افزار رویت Revit به خلق این فضاها می توان پرداخت. کار کردن با این نرم افزار به صورت خود آموز در سایت توضیح داده شده است. امکان دارد در بعضی از موارد تطابق مهندسی کامل بین پللان طبقات دیده نشود، زیرا هدف دست اندرکاران فیلم بیشتر یک فضا برای تصویر برداری بوده است و زیاد این دغدغه وجود نداشته است. می توان زیربنای این بنا را تقریبا کمتر از 200 متر مربع براورد نمود که در دو طبقه 400 مترمربع می شود بدون درنظر گرفتن فضای پارکینگ، انباری آشپزخانه و فضاهای مخفی خانه و ....، همچنین زمین را می توان 1000 تا 1500 مترمربع تقریب زد. تقریبا 30 در 50 متر، عرض و طول آن.


طراحی داخلی ویلای فیلم پارازیت سالن پذیرایی بدون ستون، با دیدی باز به سمت حیاط و ارتفاع حداکثر سه متر به صورت یکنواخت

 
طراحی داخلی ویلای فیلم پارازیت پنجره تمام کادر دید به حیاط را گرفته است، در سمت چپ تصویر مسیر دسترسی به منهای یک
 
رندر مجازی دید به حیاط که کارگردان قبل از طرحی و اجرای صحنه از مدلساز سه بعدی مجازی بنا خواسته بوده است (نظر مولف)




طراحی داخلی ویلای فیلم پارازیت طراحی پنجره ای شیشه ای پایین دیوار
طراحی داخلی ویلای فیلم پارازیت اتاق پذیرایی
معماری صحنه فیلم انگل
هدف کارگردان تامین فضایی برای دید از پله های طبقه بالا به آشپزخانه بوده است که در این تصویر مشاهده می شود


مبلمان ساخته شده در این ویلا کاملا سفارشی بر اساس درخواست مسئولین فیم انگل بوده ا ست
 
ورودی مرموز به فضای انباری آشپزخانه که یکی از قسمت های مهم و مورد نیاز کارگردان بوده است

 
سمت راست تصویر فوق، پله ای است که در تصویر قبل از آشپزخانه بالا به انبار آشپزخانه وارد می شود
 

دید باز آشپزخانه به حیاط سرسبز
 

سینک ظرفشویی و پخت و پز در جزیره آشپزخانه ایجاد شده استطراحی داخلی ویلای فیلم پارازیت طراحی نور پردازی صحنه برای فیلم داری

در تصویر فوق روبرو، سمت راست به ورودی اتاق یکی از بچه های داستن ختم می شود. کارگردان اختلاف ارتفاع داخل بنا را نیاز داشته است، به نحوی که در اکثر قسمت های ساختمان این موضوع دیده می شود. اما باید در نظر داشت که در طراحی یک منزل واقعی ار چنین اختلاف ارتفاع هایی داده می شود، حتما باید به تمهیدات مناسب برای افرادی که ناتوانی حرکتی دارند یا از ویلچر استفاده می کنند، دقت شود.


دید از قسمت میر آرایش اتاق والدین به دستگاه پله طبقه اول، سمت چپ تصویر فوق اتاق لباس والدین می باشد، این ساختار طراحی مدرن می باشد.

 
اتاق پسر بچه ی فیلم انگل
 

طراحی دکوراسیون ویلای فیلم پارازیت کارگردان سمت راست تصویر در تعامل با بازیگران در اتاق پسربچه فیلم
 

طراحی دکوراسیون ویلای فیلم پارازیت طراحی صحنه معماری فضای مورد نیاز برای خانه خانواده فقیر فیلم نیز مدلسازی کامپیوتری شده است
 

مقطع پلان خانواده فقیر، می توان به مقایسه متراژ این خانه با خانه خانواده ثروتمند دقت نمود، می توان کل این فضا را را 6 در 12 متر تقریب زد، که البته خیلی هم فضای کوچکی نیست، اما تقریبا معادل اتاق خواب فرزند دختر خانواده ثروتمند داستان فیلم انگل می باشد

 

محلی که این فیلم در آن فیلم برداری شده است، در کره جنوبی در سئول می باشد که شما می توانید در لینک زیر آدرس آن را بیابید.

https://www.latlong.net/location/gisaengchung-parasite-locations-258
 
 
لینک ها مرتبط که امکان دارد با استفاده با فیلتر شکن، لازم باشند باز بشوند:
https://www.parasite-movie.com/
 
https://www.indiewire.com/2019/10/parasite-house-set-design-bong-joon-ho-1202185829/
 
https://www.architecturaldigest.com/story/bong-joon-ho-parasite-movie-set-design-interview
https://www.screendaily.com/features/how-parasite-production-designer-lee-ha-jun-built-the-films-iconic-house/5146742.article
https://www.vulture.com/2020/02/how-bong-joon-ho-built-the-houses-in-parasite.html
 
 

یک کارفرما می تواند مانند یک کارگردان فضای تخلیلی مورد نیاز خود را به یک معمار بیان کند و او بر اساس آن درخواست ها، واریانت های طراحی به او ارائه نماید. مهندسین مشاور دکتر سرور و همکاران در این زمینه می تواند شما را همیاری کند.
لطفا فیلم را مشاهده کرده و نظر خود را در مورد این مقاله بفرمایید.
با سپاس
برداشت آزاد از مطالعه مراجع موجود در لینک های فوق توسط امیرحسین سرور 981120
 


                       


مقالات مشابه