×
  3248  

سنگ چینی و کریستال

سنگ چینی و کریستال چیست؟

تفاوت سنگ چینی، کریستال و مرمریت
موارد استفاده از سنگ چینی در طراحی دکوراسیون داخلی و طراحی معماری
خرید و مزایای استفاده از سنگ چینی و کریستال

سنگ های چینی و کریستال از جمله توده سنگ های آهکی یا دولومیتی محسوب می شوند. این سنگ ها، جزو دسته ی مرمریت های دگرگون شده می باشند. چینی، کریستال و مرمریت ها هر دو بر پایه آهک هستند اما بر اساس حرارت و فشار، این توده آهکی دوباره متبلور و دچار دگرگونی می شود. این امر باعث می شود که یک بافت متراکم و مقاوم را پیدا کند. مثال ساده آن، مانند خشت خام و آجر می باشد. در اصل آجر تحت گرما پخته می شود و در اثر حرارت، مقاومت فشاری بالایی به دست می آورد.


سنگ چینی در طراحی آشپزخانه
سنگ چینی کریستال در طراحی داخلی
سنگ چینی در طراحی سرویس بهداشتی
سنگ چینی مرمر در طراحی داخلی

انواع سنگ های مرمریت

به طور کلی دسته ی مرمریت ها در جهان به نام ماربل شناخته می شود، اما در ایران بین چینی، کریستال و ماربل تفاوت نام گذاشته می شود و آن ها را بر اساس مقاوت و ساختار تفکیک می کنند. چینی و کریستال به دلیل ویژگی های مطلوبشان مانند جذب آب بسیار کم، صیقل پذیری بالا، مقاوت سایشی، دانه بندی فشرده و عدم جذب آلایندگی ها و وزن مخصوص بالای ۷/۲ که نسبت به دیگر انواع سنگ های مرمریت دارد در صدر جدول سنگ های ساختمانی و تزئینی قرار دارد. در ایران سنگ های مرمریت به دسته های مختلفی مانند دهبیت، انواع سنگ های معادن انارک، مرمریت جوشغان، گلدن بلک و ... تقسیم می شوند.


سنگ چینی مرمر به صورت اسلپ
سنگ چینی در طراحی داخلی
سنگ  کریستال ماربل با تبلور تقریبا درشت دانه، سفید رنگ

سنگ کریستال

سنگ ماربل با تبلور تقریبا درشت دانه، سفید رنگ یا خاکستری روشن تا گرم را،‌سنگ کریستال می نامند.
سنگ چینی
ماربل های حاوی کریستال های سفید و براق، اصطلاحا سنگ چینی نام دارد.


سنگ چینی و کریستال اسلپ
سنگ چینی و کریستال رگ های سنگ اسلپ

ویژگی و کاربرد های سنگ چینی و کریستال

سنگ های چینی و کریستال به دلیل دگرگون شدنشان، مقاوت بالایی در برابر سرما، گرما و رطوبت دارند و بسیار مقاوم تر از انواع سنگ های مرمریت هستند. به همین دلیل می توان آن ها را در مجاورت مستقیم با آب، سرما و گرما، فضاهای بیرونی مانند طراحی آبنما و انواع نمای ساختمان، دکوراسیون داخلی، مبلمان، انواع محصولات خاص، استفاده نمود. اما انواع دیگر مرمریت ها بر اساس تنش های حرارتی مانند سرما، گرما، بارش باران و برف، روی سطحی آن ها تخریب می شود. همچنین بر اثر تابش مستقیم آفتاب رنگ و ساب خود را از دست می دهند.


سنگ چینی نما و تفاوت سنگ چینی و کریستال و مرمریت
سنگ چینی در نمای داخلی
سنگ چینی در نمای بیرونی ساختمان

انواع سنگ کریستال و چینی

بهترین سنگ کریستال و چینی چیست؟
سنگ های چینی و کریستال بنابر موقعیت ساختار زمین شناختی، نوع شکل گیری، میزان فشار و حرارت، انواع مختلفی را شامل می شوند. برای مثال، چینی قروه در بین چینی و کریستال های ایران در رتبه اول قرار دارد، دارای مقاومت، یکپارچگی و تراکم بسیار خوبی است و این امر باعث شده مقاومت سایشی بالایی داشته باشند. همچنین دارای جذب آب پایین و بسیار مقاوم هستند. بنابراین برای استفاده در انواع نما اعم از نمای مدرن و کلاسیک بسیار پیشنهاد می شود. ولی استفاده از سایر سنگ های کریستال و چینی با توجه به اقلیم نیاز به دقت بیشتری در استفاده دارد و برخی از انواع آن ها توصیه نمی شود.


سنگ چینی و کریستال در اتاق خواب
سنگ چینی مرمر
سنگ چینی در طراحی داخلی

مزایا و ویژگی های سنگ قروه

تراکم بالای سنگ قروه به دلیل فشار و دگرگونی که در ساختار آن صورت می گیرد، در صنعت سنگ بری دارای بازدهی بالایی می باشد. بسیاری از رگه های ریز و نا پیدایی که در سایر چینی و کریستال ها باعث دردسر شده و مصرف اپوکسی را افزایش می دهد، در سنگ قروه وجود ندارد. قروه بسیار سنگ سالمی است که باعث می شود در یک کارخانه سنگ بری به راحتی از آن استفاده کرد. حتی در تراش کاری مانند مجسمه سازی و ابزار زنی می توان با اطمینان بیشتری نسبت به سایر سنگ های چینی و کریستال بهره برد. از دیگر خصوصیات بارز سنگ قروه، تنوع رنگی و رگه های متنوع و بدیعی است که در این سنگ وجود دارد. وجود ذره های قرمز و صورتی که به دلیل وجود ذرات هماتید، کربنات منگنز، کروم و یا لیمونیت باعث می شود معماران و طراحان به سادگی از یک معدن با تنوع سنگی و رنگی، طرح های متنوع و زیبایی خلق کنند. همچنین این موضوع باعث شده بوک مچ و فرم مچ های متنوعی در این نوع از سنگ ایجاد شود.


سنگ چینی مرمر
سنگ چینی مرمراستفاده شده درنان فروشی

استفاده از سنگ قروه علاوه بر فضای خارجی در طراحی داخلی، طراحی مبلمان، طراحی محصولات تزیینی مانند گلدان سنگی، میز، مجسمه، استفاده در کف و دیوار و... به دلیل تنوع رنگی، کیفیت و سادگی بسیار مطلوب می باشد. از دیگر ویژگی های فیزیکی سنگ های قروه می توان به ساب پذیری و براقیت بالای این سنگ که به دلیل تراکم بالای آن است، اشاره کرد. همچنین سلامت این سنگ، فرآوری های دیگری مانند بوش همر، یا استفاده به صورت خام در فضاهای خارجی را ممکن می سازد. منظور از سنگ خام این است که سنگ پرداخت نشود و به صورت دست نخورده، فقط خش برداری شود و یک سطح متراکمی را در اختیار طراح بگذارد.


 سنگ چینی کریستال
سنگ چینی و کریستال
سنگ چینی کریستال
سنگ چینی کریستال

ایده هایی جهت استفاده از سنگ مرمریت در طراحی معماری


استفاده از سنگ مرمر در طراحی داخلی
سنگ چینی و استفاده آن در طراحی داخلی
سنگ چینی مرمریت استفاده شده در میز
سنگ چینی مرمریت 5 سانتی استفاده شده در آشپزخانه
سنگ چینی مرمریت استفاده شده درطراحی شومینه
سنگ چینی مرمریت استفاده شده در ساخت اکسسوری
سنگ چینی مرمریت  اسلپ
سنگ چینی مرمریت استفاده شده درکف
سنگ چینی و کریستال استفاده شده در دیوار
سنگ چینی و کریستال استفاده شده در سرویس بهداشتی
سنگ چینی مرمراستفاده شده درگالری فروش لباس
سنگ چینی مرمر گالری فروش کفش
سنگ چینی مرمراستفاده شده در آشپزخانه
سنگ چینی مرمر برای ساخت روشویی
 

مولفین: امیر سامان میرزایی، امیرحسین سرور، الهه نوسرایی





 
 


مقالات مشابه