1628  

طراحی دکوراسیون خانه ای برای آخر هفته

طراحی معماری

طراحی معماری خانه ای برای آخر هفته

خانه ی ناودانی ( 1985-90 )

ادا دیویس و سرجیو پونته؛ مکزیک

در نگاه نخست نباید طرح را یک ساختمان نیمه کاره فرض کرد، این خانه پروژه ای است که تنها با ارایه یک دیوار، دو سطح در تراز مختلف، و البته بدون سقف، معرف یک طراحی معماری فضای مسکونی خواهد بود. این پروژه در دو طبقه طراحی و اجرا شده است به طوری که سقف طبقه ی همکف، سطح طبقه فوقانی را تشکیل خواهد داد. در طراحی معماری طبقه ی همکف به عنوان اتاق خواب و طبقه ی بالای آن بخش ناهار خوری را در خود جای داده است. عملکردهای دیگر خانه مانند آشپزخانه در ساختمانی مجزا و در مجاورت پروژه، توسط همین دو معمار ساخته شده اند.
عناصر بنیادین و شناسایی مکان پروژه
طراحی معماری خانه ناودانی نمونه ی مناسبی است از رویکرد نقادانه ی معمار و بیان دوباره ی اصول طراحی خانه؛ اگر چه این پروژه را می توان یادآور آثار طراحی معماری گذشته ی مکزیک نیز برشمرد، اما در نقد آن می بایست به جستجوی توانایی معمار در به کارگیری عناصر بنیادین طراحی معماری و همچنین نحوه ی ترکیب آنها در کالبدی متفاوت بود. باید این نکته را ذکر کرد که طراح پیش از انتخاب شیوه و سبکی مشخص در طراحی خانه ی خود، به ارزیابی عناصر معمول در طراحی معماری و ساخت خانه ، و نیز تطابق آن با نیازهای پیش روی خود پرداخته است. حذف قسمت هایی از یک خانه که به طور معمول انتظار مشاهده ی آن را داریم موجب شده است تا در طراحی معماری خانه طرحی متفاوت، با بیانی پویا و قدرتمند پیش روی مخاطب قرار گیرد.
مناسب ترین روش برای درک بهتر طراحی معماری یک اثر، تحلیل و جستجوی رویکرد طراح در ترکیب و یا خلق آن می باشد. نگرش و نوع نگاهی که محصول کار معمار از آن پدید می آید لزوما چیزی نیست که در غالب فرم و کالبد فیزیکی ساختمان مشهود و قابل بیان باشد، این رویکردها عموما نشان دهنده ی نگرش فلسفی طراح و تعریف او از طراحی معماری می باشد. زیرا فرآیند طراحی و پروسه ی خلق یک اثر در مقایسه با محصول ارایه شده، روند پیچیده و گسترده ای را طی کرده است و در بعضی موارد نیز مخاطبان مختلف در بازخوردهای متفاوت، آن را بی ارتباط با ایده ی معرفی شده از سوی طراح می دانند؛ به هر ترتیب تحلیل ایده ها و رویکرد اتخاذ شده ی طراح در پروسه ی خلق اثر، مناسب ترین روش برای نقد توانایی ها و برآیند کار معمار در طراحی معماری می باشد.
طراحی معماری خانه ی ناودانی در بستری تقریبا چهارگوش و در مجاورت با یک درخت بزرگ و بر دامنه ی شیب دار یک تپه ساخته شده است. گرچه در تصاویر ترسیم شده طراحی معماری این مساله قابل درک است ولی طرح را باید در میان انبوه درختانی که ساختمان را احاطه کرده اند، تخته سنگ های بزرگ و بیرون زده از دل زمین و همچنین پوشش گیاهی سایت متصور شد.
در ابتدای طراحی معماری، شروع پله های خانه و بستر سنگی آن، رودخانه ای قرار گرفته است که به همراه درخت تنومند همجوار خانه، محیط طبیعی سایت پروژه را پیش از اعمال تغییر و ساخت متصور می شوند؛ تلاش معمار برای حفظ سایت و محیط اطراف پروژه و نیز تعامل میان پروژه و بستر طبیعی آن رویکردی است که معمار آگاهانه به همراه حفظ استقلال فضای خانه، در زمان طراحی معماری و اجرای اثر اتخاذ کرده است.
طراحی معماری سایت و بستر پروژه مکانی بی همتا را برای سکونت انسان فراهم آورده است. انتخاب طراحی معماری یک بستر سنگی و سطح مسطح در میان شیب طبیعی زمین، مکانی مناسب و مستحکم را برای ساخت و پایداری پروژه به وجود آورده است. خصوصیت سنگی و مسطح بودن بستر پروژه علاوه بر تامین حرکت مخاطب در پیرامون ساختمان، بدون نیاز به اعمال تغییرات مصنوع، بستری مناسب و طبیعی را برای قرارگیری مبلمان در طراحی معماری خانه مهیا کرده است. این سکوی سنگی علاوه بر متفاوت ساختن خود با محیط سبز پیرامون خانه، آن را مانند معبدی در دل طبیعت برای حضور انسان در فضایی تجربه نشده شکل داده است.
گام بعدی در فرآیند طراحی معماری پروژه را باید در سازماندهی پله ها و مسیرهای دسترسی جستجو کرد، ( تصویر2) با ایجاد یک محور حرکتی مستقیم، پله هایی که در سمت نمای اصلی پروژه قرار گرفته اند مخاطب را به فضای داخلی خانه، و در امتداد آن، به کمک چندین پله ی متوالی، خانه را به پایین سکوی سنگی و جریان آب رودخانه متصل می کنند تا بدین صورت حضور مخاطب در فضای پیرامون و نیز تداوم مسیرهای حرکتی در محیط طبیعی همجوار پروژه صورت پذیرد؛ علاوه بر آن این نحو چیدمان، امتداد حرکتی فضای مسکونی پروژه را همانند بخشی ساکن در میان یک مسیر حرکت رفت و برگشت در میان دو ردیف پله مجسم خواهد ساخت. طراحی معماری مسیر شیب دار بستر پروژه و جریان آب رودخانه نیز حرکت مخاطب را از جبهه ی اصلی پروژه به سمت پایین و بالعکس امکان پذیر کرده اند تا همواره در این محور حرکتی، شخص با منظر طبیعی و سبز پیرامون خانه در ارتباط باشد، در این میان سطح مسطح فضای مسکونی در طراحی معماری به عنوان نقطه ی مکث این محور تشکیل یافته عمل خواهد کرد.
در ابتدای ورود، طراحی معماری توسعه ی بصری دو سطح (طبقه) پیش روی مخاطب خانه، خلوص ویژه ای را به خود گرفته اند. سطح سوم (تصویر 3) در فرمی متفاوت و الحاقی ، در کنج و در ابتدای شروع مسیر پلکانی به منظور فراهم آوردن مکانی برای سرویس بهداشتی و حمام طراحی شده است.(تصویر3 ، aوb ) سطح چهارم در طراحی معماری پروژه به شکل عنصری پویا و با رویکردی معمارانه متصور شده است، (تصویر 4) که به دیواری مسطح در سرتاسر نمای ورودی اصلی ساختمان نمایان می باشد. این دیوار علاوه بر ایجاد فیلتری مناسب میان بخش خصوصی و عمومی محیط پیرامون پروژه، ورود به خانه را از دسترس مستقیم عموم جدا ساخته است؛ همچنین دیوار، تعریف و شاخصه ی مناسبی را از محل ورود و خروج ساختمان ارایه می دهد. تنها بازشو دیگر این دیوار حفره ای است که شاخه ی درخت را از خود عبور داده است. در امتداد و روبروی بازشو ورودی این دیوار، فضای دیگری به وسیله ی دو ستون و سنتوری بالای آن به منظور تعریف محل ورود به گذر پلکانی منتهی به رودخانه طوری طراحی معماری شده است که آن را یادآور ورودی معابد باستانی می کند.

ادامه دارد....

منبع: کتاب بیست بنا که هر معماری باید بشناسد/مولف سیمون آنوین/مترجم مسعود حبیبی، حسین محمد رسولی


مقالات مشابه


بازسازی خانه ای شبیه به گالری بازسازی خانه ای شبیه به گالری

بازسازی ساختمان مسکونی  طراحی معماری خانه دو طبقه توسط استودیوی محلی برای خانواده ای پنج نفری با مجموعه ای چشمگیر از هنر کانادا بازسازی شد. قدمت خانه به دهه 50 باز می گردد و در محله جنگل هیل این شهر واقع شده است. در سراسر خانه، از کابینت ها برای بیرون کشیدن...

  981  
نقد طراحی معماری خانه فیلم انگل (parasite) نقد طراحی معماری خانه فیلم انگل (parasite)

نقد و بررسی طراحی ویلا در فیلم انگل این فیلم به کارگردانی  Bong Joon Hoو طراحی ساخت Lee ha jun ساخته شده است که تا کنون جایزه های ارزشمند زیادی دریافت کرده است مانند 4 اسکار در سال 2019.  در فیلم یک خانه ویلایی وجود دارد که مهندسین مشاور دکتر سرور و...

  4394  
طراحی معماری خانه تناولی کامران دیبا طراحی معماری خانه تناولی کامران دیبا

طراحی معماری خانه ی پرویز تناولی اثر کامران دیبا خانه ی پرویز تناولی اولین و آخرین کار معماری تک واحدی مسکونی کامران دیبا در ایران است. پروژه در سال 1346 تا 1348 در تهران طراحی و اجرا گردید. این بنا در سال 1346، یعنی در سال های ابتدایی ورود دیبا به تهران طراحی...

  3205  
طراحی خانه 4 در 4 تادائو آندو طراحی خانه 4 در 4 تادائو آندو

خانه ی 4 در 4 طراحی معماری خانه ی کوچک در ساحل دریای داخلی ژاپن، در سال 2001-2003 یکی دیگر از آثار تادائو آندو، یکی از برترین معماران جهان می باشد. بخش قابل توجهی از این ساختمان در دریا تحلیل رفته و زیر آب قرار دارد. محل پروژه شرایط منحصر به فردی...

  1715  
طراحی معماری خانه ی آبشار رایت طراحی معماری خانه ی آبشار رایت

Frank Lloyd Wright طراحی خانه ی ادگار جی- کافمن " خانه ی آبشار" فرانک لوید رایت معمار سبک مدرن، در یکی از سخنرانی هایش برای مجتمع یاران تالیه سین در مورد خانه ای برای ادگار جی.کافمن ساخته بود چنین گفت: " طراحی معماری خانه ی آبشار رحمت کامل بود، یکی از رحمت های...

  2431  
معرفی معمار Carlos Castanheira معرفی معمار Carlos Castanheira

 CARLOS CASTANHEIRA کارلوس کاستانیرا در لیسبون پرتغال، در سال 1957 متولد شد. در سال های (1981-1976) از دانشکده هنرهای زیبای اوپورتو فارغ التحصیل شد. از سال 1981 تا 1990 در آمستردام زندگی خود به عنوان معمار آغاز کرد، و همزمان در آکادمی وور بوروکونست وان آمستردام تحصیل کرد. در سال 1993 ،کارلوس...

  1142  
فراخوان Straw Bale Ecological خانه اسپانیا فراخوان Straw Bale Ecological خانه اسپانیا

مسابقه طراحی معماری خانه Ecological House Straw Bale برگزار می شود. اهداف برگزاری مسابقه هدف از این مسابقه معماری، کمک به خانه سازی طبیعی، پایدار و کارآمد می باشد. طراحی معماری خانه Ecological House Straw Bal طراحی معماری خانه سازگار باید از یک سیستم مدولار و پیش ساخته همراه با سطح بالایی از بهره وری...

  1689  
طراحی معماری خانه اپرای سیدنی طراحی معماری خانه اپرای سیدنی

طراحی معماری خانه اپرای سیدنی در سال 1955 میلادی با برگزاری مسابقه طراحی سالن اپرای سیدنی، معمار دانمارکی یورن اوتزون جوانی 38 ساله، توانست از میان 232 اثر مقام نخست را کسب کند، همچنین وی توانست مدال طلای موسسه رویال آرشیتکت را در کارنامه خود به ثبت برساند. به منظور طراحی خانه...

  4514  
طراحی اتاق خواب طراحی اتاق خواب

طراحی اتاق خواب معماری خانه از گذشته تا به امروز دستخوش تغییرات بسیاری شده است. با افزایش جمعیت و نیاز به مسکن، طراحی خانه از اهمیت زیادی برخوردار گشته است. امروزه معماران سعی بر آن دارند که محیط هایی زندگی محور تولید کنند زیرا خانه بیشترین محیطی است که انسان با آن در ارتباط...

  2002  
طراحی خانه طراحی خانه

شکل گیری فرم طراحی معماری فرم خانه مایکل هیز در مقاله ی خود تحت عنوان معماری انتقادی، دو حالت ممکن را برای سازگار شدن طراحی معماری با فرهنگ های متضاد بر شمرده است: طراحی خانه یا ابزاری فرهنگی به شمار می آید و یا یک فرم مستقل است. با تکیه بر کارهای میس...

  3581