×
  3768  

آکواریوم در طراحی داخلی

طراحی و ساخت آکواریوم در طراحی داخلی

 

طراحی و ساخت آکواریوم می تواند به اندازه ماهی های داخل آن جذاب باشد. آکواریوم علاوه بر اینکه یک زیستگاه برای ماهی ها می باشد بلکه می تواند یک اثر هنری و دکوراتیو باشد. محل قرار گیری آکواریوم نقش بسزایی درطراحی داخلی به خصوص در فضای مدرن دارد. یکی از محل های قرار گیری آکواریوم می تواند در داخل دیوار باشد که هم نقش عملکردی و هم زیبایی دارد. گاهی می توان از آکواریوم ها برای جدا کردن فضا ها از یک دیگر مانند یک پارتیشن استفاده کرد و البته نمونه کوچک آن را در تنگ ماهی شیشه ای داشته باشیم.

برای ثبت سفارش طراحی داخلی آنلاین روی لینک کلیک کنید.

جداسازی فضاها با آکواریوماستفاده از آکواریوم در دیوار  برای تزئین ناهارخوری
 
جداسازی فضاها با آکواریومجداسازی فضاها با آکواریوم
 
جداسازی فضاها با آکواریوم

 

از آکواریوم ها می توان به عنوان جان پناه یا نرده استفاده کرد تا دوباره نقش عملکردی و زیبایی را باهم داشته باشیم.


استفاده از آکواریوم به عنوان نرده
 

حتی به کار گیری آنها به عنوان یک اکسسوری خانگی مانند یک میز یا به عنوان یک جزیره در طراحی آشپزخانه  نیز امکان پذیر است. می توانید یک سینک رو شویی با موجودات زندهای که در داخل آن حرکت می کنند را هم در نظر بگیرید. همه این موارد قابل طراحی و بررسی است که می توانید از گروه طراحی و اجرا دکتر سرور و همکاران مشاوره بگیرید.


استفاده از آکواریوم به عنوان جزیره آشپزخانهاستفاده از آکواریوم به عنوان جزیره آشپزخانه
استفاده از آکواریوم به عنوان سینک
 
استفاده از آکواریوم به عنوان میز
 

برای تزئین داخل آکواریوم شما می توانید از دو منظره طبیعی و مصنوعی استفاده کنید. در منظره طبیعی می توانید از سنگ های بزرگ، صدف، مرجان و گیاهان زنده یا حتی چوب درختان مانند چوب آبنوس بهره ببرید. در تم مصنوعی می توانید از سنگ ریزه های رنگی و همین طور قلعه های کوچک، مجسمه ها، کشتی غرق شده و گنج دزدان دریایی استفاده کنید.
در هنگام طراحی آکواریوم حتما یک نقطه کانونی را در نظر بگیرید که در این نقطه یکی از مهمترین عنصرهای آکواریوم خود را مانند یک گیاه درمنظره های طبیعی یا یک قلعه یا یک مجسمه در طراحی های مصنوعی باشد. سایر عناصر طراحی را باید آن نقطه کانونی را احاطه و تکمیل کنند.


تزئین داخل آکواریوم به وسیله گیاهانتزئین داخل آکواریوم به وسیله سنگ های مختلف
تزئین داخل آکواریوم به وسیله سنگ های مختلف
 

علت اصلی ساخت آکواریوم ها ماهی ها هستند. ماهی های داخل آکواریوم به دودسته از ماهی های آب شور و آب شیرین تقسیم می شوند که نگه داری ماهی هایی که در آب شور زندگی میکنند بسیار دشوار می باشد و به امکانات ویژه تری نیاز دارد. یکی از ماهی های زیبایی که می توان استفاده کرد ماهی فایتر یا بتا می باشد. ماهی فایتر یک ماهی جنوب شرق آسیایی می باشد که کشور تایلند آن را تولید و به ایران صادر می کند.
ماهی های فایتر نر وقتی در یک محیط قرار بگیرند با هم درگیر شده و همدیگر را از بین می برند ولی این درگیری در بین ماهی های ماده وجود ندارد. ماهی های فایتر گوشت خوار هستند و در طبیعت از لارو حشرات تغذیه می کنند ولی غذای آنها هنگام نگهداری در آکواریوم غذای خشک است ولی می توان هفته ای دوبار از غذای زنده مانند ارتیمیوم که همان میگو های موجود در دریاچه ارومیه است استفاده کرد ولی حداکثر 10 روز می توان از آنها در یخچال نگه داری کرد.
ماهی های فایتر را می توان بین دو تا سه سال نگه داری کرد ولی در موارد استثنایی حتی تا پنج سال هم زنده می مانند. سن ماهی های فایتر را می توان از روی اندازه آنها متوجه شد ماهی های کم سن کوچکتر هستند و اینکه ماهی با سن بیشتر تحرک کمتری در آب دارند و بیشتر در یکجا ساکن می مانند.


ماهی فایتر در آکواریوم
ماهی فایتر
ماهی فایترماهی فایتر


ارزش قیمتی ماهی های فایتر بر حسب رنگ و نژاد آنها می باشد. ماهی هایی که کاملا سفید، مشکی و طلایی باشند از قیمت بیشتری برخوردار خواهند بود. ماهی های فایتر مستر گاز یا گاز خردل که به دلیل بال های زرد و بدنه تیره به این نام معروف اند و ماهی فنسی که بدن آنها به رنگ سفید و خال های ابی یا قرمز دارند از جمله ماهی های فایتر هستند. ماهی  فایتر معمولی بین 40 تا 50هزار تومان باشد و ماهی های نژاد دار از 100 هزارتومان قیمت دارند که دو تا سه برابر ماهی های فایتر معمولی است که همگی وارداتی از کشور تایلند می باشند. ماهی های پرورش یافته ایرانی کیفیت ماهی های وارداتی را ندارند که الان بخاطر شرایط کرونا واردات مشکل شده است.
در هنگام نگهداری ماهی فایتر به چند نکته باید توجه کرد. در تنگ ماهی فایتر حداقل باید دو تا سه لیتر آب باشد زیرا در محیط کوچک آب شرایط شیمیایی مناسب خودش را از دست می دهد که برای سلامت ماهی مضر است. شرایط محیطی ایده آل برای ماهی فایتر، محیطی با پوشش گیاهی زیاد است زیرا ماهی فایتر تمایل دارد که در حفره ها و بین پوشش گیاهی پناه بگیرد و محیط اطراف خود را زیر نظر داشته باشد اما وقتی اطراف ماهی خلوت باشد، دچار استرس می شود که عامل بیماری ماهی است.


ماهی فایتر
ماهی فایتر
ماهی فایتر
ماهی فایتر
 
اگر برای پوشش گیاهی داخل آب از گیاهان طبیعی استفاده می کنید این موضوع را باید در نظر داشته باشید که برای رشد وزنده نگه داشتن پوشش گیاهی باید روزانه بین 6 تا 7 ساعت نوری با طول موج مشخص که معمولا نسبت 3 به 1 دارند یعنی 3 تا نور سفید و 1 نور قرمز از فاصله 30 تا 40 سانتی متری باید بتابد. اگر از پوشش گیاهی استفاده نمی کنید باید از برگ درخت کاتاپا که در تایلند رشد می کنند استفاده کنید زیرا این برگ با تجزیه در داخل آب اسیدی به اسم تاتن تولید می کند که ویروس و باکتری که موجب بیماری ماهی است را از بین می برد.

تزئین و جداسازی محیط کاری با آکواریومتزئین پذیرایی با آکواریومتزئین نشیمن با آکواریومتزئین آشپزخانه با آکواریوم
تزئین راهرو با آکواریوم
تزئین آشپزخانه با آکواریوم
تزئین نشیمن با آکواریومتزئین آشپزخانه با آکواریوم
مؤلف: مونا سادات هاشمی 990926
 


مقالات مشابه