×
  2769  

طراحی معماری مرکز مالی جهانی شانگهای

طراحی معماری برج مرکز مالی شانگهای

یکی از پروژه های بسیار شناخته شده و برنده کننده KPF ، مرکز مالی جهانی شانگهای از زمان تکمیل در سال 2008 به عنوان سمبل تجارت و فرهنگ ایستاده است.
مرکز مالی جهانی شانگهای یک آسمان خراش ابرقاره است که در منطقه پودونگ شانگهای واقع شده است. این ساختمان توسط Kohn Pedersen Fox طراحی و توسط شرکت ساختمان سازی موری ساخته شده است و لسیلیE.  رابرتسون و همکاران طراحی سازه آن و شرکت مهندسی ساخت کشور چین و شرکت ساخت و ساز شانگهای به عنوان پیمانکار اصلی آن فعالیت می کنند. این یک آسمان خراش با کاربرد مخلوط، متشکل از دفاتر، هتل ها، اتاق های کنفرانس، عرشه های مشاهده و مراکز خرید طبقه همکف است. پارک هایت شانگهای یکی از اجزای هتل برج است که شامل 174 اتاق و سوئیت در طبقه های 79 تا 93 است که در زمان اتمام بلندترین هتل جهان بود. این هتل بعد از Ritz-Carlton ، هنگ کنگ ، سومین هتل بلند دنیا است که طبقه های 102 تا 118 مرکز تجارت بین المللی را اشغال می کند.

 طراحی معماری مرکز مالی جهانی شانگهای
طراحی معماری مرکز مالی جهانی شانگهای
طراحی معماری مرکز مالی جهانی شانگهای
طراحی معماری مرکز مالی جهانی شانگهای

در 14 سپتامبر 2007 ، این آسمان خراش با 492 متر ارتفاع در صدر قرار داشت و آن را دوازدهمین ساختمان بلند جهان و چهارمین سازه ی بلند در سرزمین اصلی چین است. SWFC در 28 اوت 2008 با افتتاح عرشه مشاهده خود در 30 آگوست به روی عموم گشود. عرشه مشاهده از 474 متر از سطح زمین بازدید می کند.
در یک شهر مجازی در داخل یک شهر ، ساختار Supertall ترکیبی از لوازم اداری و خرده فروشی و همچنین پارک هیات شانگهای در طبقه های 79 تا 93 قرار دارد. SWFC Sky Arena با اشغال طبقه های فوق العاده برج ، منظره هوایی از رودخانه تاریخی لوجیازویی و بادگیر را در اختیار بازدید کنندگان قرار می دهد و این امکان را برای پیاده روی تقریباً 500 متر بالاتر از سطح شهر از طریق طبقه 100 آسمان پیاده روی دارد.

 
طراحی معماری مرکز مالی جهانی شانگهای
طراحی معماری مرکز مالی جهانی شانگهای
طراحی وید در سازه مرکز مالی جهانی شانگهای
طراحی پل ارتباطی در سازه مرکز مالی جهانی شانگهای

منشور مربعی ، نمادی که چینیان باستان برای نشان دادن زمین از آن استفاده می کردند ، توسط دو قوس کیهانی به نمایندگی از آسمان ، در حالی که برج در ژست به آسمان صعود می کند ، تلاقی می کند. تعامل بین این دو قلمرو به شکل ساختمان ایجاد می شود ، حکاکی یک پرتال مربع آسمانی در بالای برج که تعادل را به سازه می بخشد و دو عنصر متضاد ، آسمان و زمین را پیوند می دهد. همکاری با مهندس سازه پروژه ، لزلی E. رابرتسون همکاران ، تیم به یک راه حل ساختاری نوآورانه رسیدند که ساختار قاب بتونی اصلی را به نفع یک قاب مورب مورب با خرپا های بیرون زده همراه با ستون های ساختار بزرگ رها کرد. این امر باعث می شود كه وزن ساختمان بیش از 10٪ كاهش یابد ، در نتیجه استفاده از مصالح كاهش یابد و منجر به ایجاد ساختار شفاف تر در هماهنگی بصری و مفهومی با فرم ظریف برج شود.

 
طراحی پل و سازه مرکز مالی جهانی شانگهای
طراحی سازه مرکز مالی جهانی شانگهای نمای دور آن

SWFC به دلیل طراحی خود مورد ستایش قرار گرفته است و در سال 2008 توسط معماران به عنوان بهترین آسمان خراش سال برتر سال نامگذاری شده است. در سال 2013 ، SWFC در مجاورت برج شانگهای ، از ارتفاع بیشتر شده است که بلندترین ساختار چین در سال 2017 است. با هم ، مرکز مالی جهانی شانگهای ، برج شانگهای و برج جین مائو اولین گروه بندی مجاور جهان را تشکیل می دهند. سه آسمان خراش فوق ستاره
طراحی شده توسط شرکت معماری آمریکایی Kohn Pedersen Fox ، برج 101 طبقه در ابتدا برای ساخت و ساز در سال 1997 برنامه ریزی شده بود ، اما کار در اواخر دهه 1990 با بحران مالی آسیا قطع شد و بعداً برای تحقق تغییرات طراحی توسط شرکت ساختمان موری متوقف شد. . ساختمان این برج توسط چندین شرکت چند ملیتی از جمله بانک های چینی ، ژاپنی و هنگ کنگ و همچنین توسط توسعه دهنده ژاپنی و سرمایه گذاران آمریکایی و اروپایی تأمین شد. بانک سرمایه گذاری آمریکایی مورگان استنلی بودجه برج را برای ساختمان موری هماهنگ کرد.


مطالعه موردی برج شانگهای
طراحی سازه و فرم معماری مرکز مالی جهانی شانگهای
 


مقالات مشابه