×
  5375  

طراحی سازه کش بستی

طراحی سازه های کش بستی

سازه های تنسگریتی  از مواردی هستند که مانند  آن  ها در طبیعت وجود دارد  و می توان  آن ها را  به صورت مدل های ساده شبیه سازی کرد. استخوان ها و تاندون های حیوانات و انسان ها به گونه ای به هم متصل شده اند که امکان حرکت آسان را دارند. این درحالی است که این ساختار کاملا پایدار می باشد و تعادل دارد. بدیهی است که این ساختارها برای عملکردهای حرکتی تکامل یافته اند، استخوان ها توانایی تحمل کشش  را ندارند، تاندون ها می توانند کشش را تحمل کنند. از این ساز و کار دقیقا در سیستم های تنسگریتی و یا کش بستی استفاده می شود. اختراع سازه های تنسگریتی منصوب به  ریچارد باکمینستر فولر (ایالات متحده) ، کنت دی. اسلنسون (ایالات متحده) و دیوید جورجیس امریچ (فرانسه) می باشد. اسم  این سازه ها برگرفته از ترکیب دو کلمه ی کشش و یکپارچگی است. باکمینستر فولر با تحقیقات گسترده ، اختراعات و آزمایشات خود ، سازه های تنسگریتی را این گونه توصیف می کند "ساختارهای خودکششی متشکل از عناصر صلب و کابل ها ، تحت نیروهای کششی، که یک کل یکپارچه را تشکیل می دهند." سازه های کش بستی درطراحی معماری و طراحی مبلمان به صورت گسترده استفاده می شود. طراحی مبلمان کش بستی از مواردی است که به تازگی مورد توجه قرار گرفته است.
طراحی سازه تنسگریتی
یکی از ویژگی های سازه های تنسگریتی، سبکی آن ها می باشد.این سازه ها در حالی که بسیار سبک می باشند، قابلیت تحمل بار را نیز دارند. همان گونه که در تصاویر مشاهده می شود، در ساختارهای سبک، جریان نیروها قابل مشاهده است و این  یکی از مواردی است که بر جذابیت سازه های تنسگریتی می افزاید. احساس معلق بودن سازه های تنسگریتی یکی از  مواردی  است که این سازه های سبک را  متمایز می کند.  با دیدن این سازه ها، اولین موردی که نظر افراد را جلب می کند، شناور بودن ساختار در هوا می باشد؛ این در حالی است که کل سیستم پایدار می باشد و در کل تعادل در  سازه های  تنسگریتی  برقرار می باشد.

طراحی سازه تنسگریتی
تنسگریتی
تنسگریتی
آباژور سازه ای مدرن  آباژور تنسگریتی  آباژور معلق
از آن جا که این ساختار را می توان ترکیب هنر و دانش فنی-مهندسی دانست،  استفاده از آن ها در هر دو عرصه  بسیار قابل توجه می باشد. از  رایج ترین موارد استفاده از این سازه ها، استفاده از آن ها در ساختار پل ها می باشند. البته از سازه های تنسگریتی به دلیل جذابیت بصری آن ها، به عنوان مجسمه نیز استفاده می شود. استفاده از سازه های تنسگریتی همچنین برای طراحی مبلمان خاص نیز به تازگی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.
 
تنسگریتی
طراحی سازه کش بستی
طراحی سازه کش بستی

طراحی سازه کش بستی
طراحی سازه کش بستی
طراحی سازه تنسگریتی
طراحی سازه تنسگریتی
تنسگریتی


مقالات مشابه


آباژور خاص آباژور خاص

چراغ آباژور معرفی آباژور تنسگریتی آباژور یکی از دکوری های شاخص در دکوراسیون و طراحی داخلی می باشد که علاوه بر عملکرد آن به عنوان چراغ روشنایی به زیبایی عرصه های مختلف فضای معماری می افزاید. آباژور نور مستقیم چراغ را کنترل می کند و با توجه به شکل و طراحی آن پخش...

  2914  
طراحی مبلمان سازه کش بستی طراحی مبلمان سازه کش بستی

طراحی و ساخت مبلمان سازه ای فروش دکور های سازه کش بستی در ایران فروش آباژور سازه ای معلق مدل سازه آباژور در نرم افزار Sap2000 ...

  7020