×
  2696  

طراحی نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت

نمای ساختمان از بخش های مهم طراحی یک بنا می باشد، به این دلیل که مورد بازدید عموم قرار گرفته و در ساخت منظر شهری نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. در طراحی نما سبک های مختلفی اعم ازطراحی نمای مدرن، طراحی نمای کلاسیک، نمای رومی و... وجود دارد. نکته مهم دیگر در طراحی و اجرای نما انتخاب متریال می باشد. برای نمای کلاسیک و رومی معمولا از سنگ و یا سیمان استفاده می شود. اما برای اجرای نمای مدرن متریال های گوناگونی مانند: آجر، سیمان، سنگ، کامپوزیت، بتن و... استفاده می شود. در این مقاله به بررسی طراحی نمای کامپوزیت می پردازیم.
این نما  اولین بار در کشور آلمان ابداع گردید و به دلیل کیفیت خوب و عدم محدودیت در طراحی و اجرایش مورد استقبال شدیدی قرار گرفت.
نمای کامپوزیت از نماهایی می باشد که به دلیل ویژگی های مطلوبش مانند: سهولت و سرعت اجرا، وزن کم، مقاومت در شرایط آب و هوایی گوناگون،  ... در طراحی نماهای تجاری، اداری، مسکونی و همچنین فرودگاه ها، ترمینال ها، ایستگاه های مترو و... مورد استفاده قرار می گیرد. مسئله مهم در اجرای نمای کامپوزیت استفاده از ورق با کیفیت و اجرای دقیق و اصولی آن می باشد.

نمای کامپوزیت
نمای کامپوزیت
کامپوزیت
کامپوزیت از دو قسمت اصلی ماتریس و تقویت کننده تشکیل شده است. ماتریس با احاطه کردن تقویت کننده آن را در محل نسسبی خودش نگه می دارد. تقویت کننده موجب بهبود خواص مکانیکی ساختار می گردد. به صورت کلی تقویت کننده می تواند به صورت فیبرهای کوتاه و بلند یا پیوسته باشد.
مزیت های استفاده از ورق های کامپوزیت:

  • هزینه نصب پایین آن کم می باشد.
  • سرعت و زمان اجرای آن نسبت به سایر نماها پایین تر می باشد.
  • دسترسی آسان به ورقهای آلومینیوم
  • در برابر آتش سوزی مقاوم می باشد.
  • دارای قابلیت آب بندی نما
  • قابلیت شستشوی آسان
  • تنوع در رنگ
  • قابل تعویض بودن پنل ها
  • قابلیت آکوستیک
  • مقاومت در برابر زلزله

نمای کامپوزیت
نمای کامپوزیت
نمای کامپوزیت
طراحی نمای کامپوزیت
ورق های آلومینوم کامپوزیت را به روش های هنگ و فیکس اجرا می کنند. ضخامت این ورق ها بین 4 تا 5 میلیمتر می باشد. مواد تشکیل دهنده ورق های کامپوزیت دو لایه ورق آلومینیوم، یک لایه هسته مرکزی از جنس پلی اتیلن و یا مواد معدنی ضد حریق، یک پوشش از نوع رزین ( Pvdf) روی لایه آلومینیومی، می باشند.

طراحی نمای کامپوزیت
طراحی نمای کامپوزیت
طراحی نمای کامپوزیت
طراحی نمای کامپوزیت
طراحی نمای کامپوزیت
طراحی نمای کامپوزیت


مقالات مشابه


اصول طراحی نمای مدرن اصول طراحی نمای مدرن

اصول عمومی طراحی نما در بخش قبلی از اصول طراحی نما به نکاتی درباره اجزای عمومی نما که شامل عناصر و اصول طراحی بوده و یک اصل کلی برای طراحی نما می باشد، صحبت کردیم. در این مقاله به بررسی اصول اختصاصی نما که برای هر طرحی متفاوت می باشد، می پردازیم. عناصر...

  3780  
اصول طراحی نما اصول طراحی نما

طراحی نما نما یکی از عناصر تاثیرگذار بر کیفیت بصری بنا و در نتیجه کیفیت فضاهای شهری می باشد، پوسته خارجی بنا به عنوان یک جز از کل، بیشتر از آنکه بر خود ساختمان اثر داشته باشد بر روی محیط اطراف تاثیر می گذارد، به این دلیل طراحی نما یکی از ارکان...

  5599