×
  12075  

طراحی و ساخت کلبه ی چوبی

طراحی کلبه ها چوبی  که در طبیعت ساخته می شوند، معمولا سازه های چوبی ساخته می شوند که قطعا برای افراد بسیار جذاب هستند. کلبه ای در دل طبیعت با مصالحی هماهنگ و سازگار با  آن به طوری که حتی قابل تجزیه پذیری نیز می باشند.
خانه های چوبی کوچک می تواند مکانی رویایی برای گذراندن تعطیلات، به دور از هیاهو و شلوغی زندگی شهری باشد. طراحی و ساخت خانه ها و کلبه های چوبی، یکی از تخصص های مهندسین مشاور دکتر سرور می باشد. در ادامه نمونه هایی از این کلبه های چوبی همراه با توضیحاتی آورده شده است.

کلبه چوبی
طراحی کلبه چوبی

کلبه چوبی روی تنه درخت
کلبه چوبی مدرن


طراحی خانه چوبی


مساحت خانه های چوبی به چند مورد بستگی دارد ابتدا تعداد نفراتی که قرار است از آن استفاده کنند و همچنین بودجه ای که برای ساخت آن در نظر گرفته شده.
کلبه های چوبی می توانند در انواع مختلفی طراحی شوندو به دلیل وجود جدیدترین نوآوری های تکنولوژی ساخت، اجرا آنها امکان  پذیر است. توپوگرافی سایتی که قرار است خانه چوبی احداث شود، نقشه کف خانه چوبی را تعریف می کند، این امر موجب می شود تا ایده ها و طرح های غیر منتظره ای ایجاد شود. همچنین طراحی سقف، تعداد طبقات و محل وروردی نیز به آب و هوا، توپوگرافی و موقعیت سایت بستگی دارد.

طراحی و اجرای خانه چوبی مدرن
طراحی و اجرای خانه چوبی
طراحی و اجرای خانه چوبی یک طبقه
ساخت کلبه چوبی
 طراحی کلبه چوبی با شیرونی دوتکه


اجرا و ساخت خانه چوبی


ساخت کلبه های چوبی، هزینه ی نسبتا بالایی دارد، زیرا چوب در ایران یکی از مصالح گران برای ساخت و ساز می باشد. اگرچه نتیجه ی کار احساس رضایت بسیاری به همراه دارد.کم بودن متراژ این خانه های چوبی به همین دلیل است.
نکته مهم این سازه ها سرعت ساخت آنها در مقایسه با سایر سازه ها می باشد. همچنین حجم کمی که این خانه های چوبی اشغال می کنند مناسب افرادی است که می خواهند متراژ کمی از زمین خود را به خانه اختصاص بدهند.
چوب نسبت به سایر مصالح از مقاومت زیادی برخوردار است و کاملا برای بارگذاری مناسب است. برای ساخت خانه های چوبی می توان از انواع چوب استفاده کرد که در آزمایشگاه های تخصصی میزان مقاومت آنها سنجیده شده است که در نهایت با توجه به طراحی و میزان بودجه در نظر گرفته شده انتخاب  می شود. انتخاب چوب مناسب می تواند زیبایی خانه چوبی را چندین برابر کند به طوری که حتی کلبه های کوچک را به میزان قابل توجهی زیبا کند.
 

طراحی و اجرای خانه چوبی در جنگل
 ساخت و طراحی کلبه چوبی جنگلی
طراحی و ساخت کلبه چوبی در کوهستان
طراحی کلبه چوبی با پنجره های مدرن


تامین انرژی خانه چوبی


برای آنکه بتوان کلبه یا خانه چوبی ساخته شده را در تمام فصول استفاده کرد باید در معماری آن فضایی برای قرار گرفتن تاسیسات در نظر گرفت. این فضای می تواند در داخل یک زیر زمین کوچک باشد یا در فضای خالی زیر شیروانی قرار بگیرد. با این وجود باید با مهندسین مشاور  مشورت کردتا در ادامه از نظر ایمنی و ساختاری با مشکلی مواجه نشد زیرا از دغدغه های اصلی سازه های چوبی اشتعال پذیر بودن آنها است. اما از نظر میزان انرژی مصرفی کاملا مقرون به صرفه می باشند که علت آن در ابتدا به دلیل متراژ های کم آنها و عایق بندی بسیار خوب است.
 

طراحی و اجرای داخلی خانه چوبی
طراحی وساخت گلخانه چوبی
طراحی وساخت کلبه چوبی کنار ساحل
ساخت کلبه چوبی


انواع خانه های چوبی


خانه های چوبی را  می توان به شکل خانه ای درختی بر روی درخت طراحی کرد. این خانه های درختی حس ماجراجویانه ای را برای کاربران به همراه دارند. اکثرا کودکان از این کلبه های چوبی درختی استقبال می کنند. می توان این کلبه ها را در مقیاس کوچک در حیاط، مخصوص کودکان طراحی کرد.
همچنین این خانه ها را می توان به صورت خانه هایی برای سفر طراحی کرد. کلبه های کوچک چوبی متحرک (پرتابل) یکی از خاص ترین انواع این کلبه ها هستند. در تصویر کلبه متحرک (پرتابل) پایین طراحی به نحوی بوده است که بتوان با یدک کشیدن کلبه با یک وسیله نقلیه آن را جابه جا نمود، بنابراین کلبه برای مثال به سه قسمت اصلی جهت حمل تقسیم شده است که یک قسمت از کلبه بر روی چرخ قرار گرفته است.
 

طراحی کلبه چوبی قابل حمل
ساخت کلبه چوبی  متحرک
طراحی کلبه چوبی روی تریلر
طراحی کلبه چوبی روی ارتفاع
کلبه چوبی ساده
طراحی کلبه چوبی شکارگاه
کلبه چوبی ارزان
کلبه چوبی ساده
طراحی و ساخت کلبه جنگلی

ساخت و طراحی کلبه چوبی

طراحی و اجرای خانه چوبی
ساخت و طراحی کلبه چوبی
کلبه چوبی با پنجره یو پوسی

ساخت کلبه چوبی دوطبقه
طراحی وساخت کلبه کوچیک
کلبه چوبی مدرن

ساخت کلبه چوبی ترکیبی با اجر
طراحی وساخت کلبه چوبی

مولف: مونا هاشمی


مقالات مشابه