×
  8951  

طراحی ویلا روی زمین شیبدار

در طراحی زمین شیبدار یا یک زمین کوهستانی محیط قانع کننده ای را برای ساخت ویلا  فراهم می کند که با زمین های مسطح معمولی در تضاد است. بر خلاف تایپوگرافی افقی، که در آن هر سازه در یک ارتفاع قرار دارد، یک شیب اجازه می دهد تا خطوط سقف خانه ها به سمت پایین سایت حرکت کنند و مناظر گسترده تر و بی نظیری را ارائه می دهد. اما در حالی که یک سایت شیب دار که دارای مزیت مناظر پانوراما است، چالش هایی را نیز برای معماران ایجاد می کند.
 

طراحی ویلا کوهستانی
طراحی ویلا روی سطح شیب دار


از آنجایی که ویلا ها معمولاً عمود بر محل قرار می گیرند، معماران باید فونداسیون را طوری طراحی کنند که زاویه شیب را به درستی کاهش دهد. هر چه زاویه تندتر باشد، پایه بلندتر است . که گاهی اوقات می تواند به ویلایی منجر شود که به نظر میرسد روی یک پایه قرار گرفته است. از طرف دیگر، می توان سطوح پایین خانه ها را در زمین حفر کرد، که اینکار منجر به باقی ماندن نیمی از فضاهای زندگی در زیر زمین می شود.
 

طراحی ویلا کوهستانی روی سطح شیبدار

موارد مهم  در طراحی ویلا در سطح شیبدار

برای طراحی ویلا روی سطح شیب دار نقشه برداری درست لازم است.به علت این که  نقشه برداری از زمین شیب دار دشوار تر از زمین های مسطح است. برای طراحی ابتدا باید درصد شیب زمین محاسبه شود. هرچه میزان شیب زمین دقیق  تر مشخص شود، طراحی زمین روی شیب با اصول بهتری صورت می پذیرد.

یکی از اصلی ترین  ارکان  طراحی داشتن نقشه  توپوگرافی محل طراحی است که باید در نظر گرفته شود. همچنین هنگام اجرا حفاری ساخت دیوارهای حائل برای مدیریت شیب تند باید در نظر گرفته شود. هنگام طراحی باید مواردی همچون دسترسی به سایت و اب های ناشی از بارندگی  وطوفان را مد نظر داشت و باید تمام قوانین  اتش سوزی مربوط به ساختمان و محدودیت های شورا را برسی و رعایت کرد.
 

طراحی ویلا روی شیب
طراحی ویلا روی شیب

زهکشی  زمین های شیبدار

تحلیل وبرسی سیستم های زهکشی عرضی  که زیر سطح کم عمق زمین نصب می شود باعث کنترل بهتر اب های سطحی میشود. این روش معمولا در اراضی شیبدار رواج دارد. جریان زه کشی دارای چندین جریان تخلیه است و یک رابطه کلی بین این جریان, ارتفاعات سطحی آب, تراکم و شدت آب  وجود دارد.برای مثال اگر زهکشی به درستی انجام نشود باعث ایجاد اب راه های می شود که خود دلیلی برای برای فرسایش دامنه خواهد بودبنابراین زهکشی اهمیت بسیار زیادی دارد وباید بادقت کامل صورت بگیرد که ویلا دچار مشکل نشود.
 

طراحی سیستم زهکشی ویلا روی شیب

اجرای فونداسیون در زمین های شیب دار

درمناطق شیبدار یا کوهستانی پی سازی سنگی مقرون به صرفه است. برای اینکار باید از سنگ های سالم و غیره پوسیده استفاده گردد وباید باملات ماسه سیمان ویا ماسه سیمان اهک چیده شود.بالشتک بتنی نشست طبیعی ساختمان راهماهنگ کرده واز ایجاد ترک در ساختمان جلوگیری می نماید.به علت مقرون به صرفه بودن مصالح سنگی می توانیم کرسی چینی وپی سازی را یکسره بامصالح سنگی انجام دهیم.چون فرض براین است که بار ساختمان با زویه 45 درجه به زمین منتقل می گردد.لذا در کرسی چینی های بلند برای صرفه جویی در مصالح می توانیم کرسی چینی را به صورت مخروط با شیب یک به دو و یا به صورت پله ای اجرا نماییم.
 

برسی مقطع پی نواری ویلا شیبدار
برسی مقطع پی نواری

انتخاب نوع مصالح در طراحی ویلا شیبدار

مصالحی که برای زمین های شیب دار در نظر گرفته می شود  باید  تراکم بالایی داشته باشد. به عنوان مثال اگر جنس متریال حداقل تراکم گرمایی را داشته باشد باعث می شود هیچ میزان رطوبتی در مصالح باقی نماند.
 

طراحی ویلا روی صخره شیبدار
طراحی ویلا روی سطح شیبدار

مزایای طراحی ویلا روی شیب

طراحی ویلا با مناظر خیره‌کننده، دره‌های سبز یا مناظر جنگلی در پایین، چشم‌اندازهای آسمان صاف در بالا، مناظر گسترده تر و بی نظیری را ارائه می دهد.

طراحی ویلا روی شیب با پنجره‌های که کنار یک تپه قرار گرفته‌اند، اغلب برای به حداکثر رساندن نور طبیعی بسیار عالی هستند

دور بودن از زندگی شلوغ شهری ، سکوت و آرامش محیط کوهستانی 
 

طراحی داخلی ویلا روی سطح شیبدار
طراحی ویلا مدرن روی سطح شیبدار

طراحی چشم انداز(فضای سبز)

اگر زمین شما در دامنه قرار گرفته شده باشد میتوانید از درخت ها که ریشه پراکنده ای دارن استفاده کنید. این کار باعث تقویت خاک وثبات آن میشود.وبعد از مدتی مشکل فرسایش خاک هم کمتر میشودعلاوه برا این به نوعی باد شکن هم محسوب می شود که در شرایط  باد و طوفان شدید از ساختمان  محافظت میکند  و باید دقت داشت هرچقدر پوشش گیاهی بیشتر باشد ازفرسایش خاک در در دراز مد ت جلوگیری میکند.  فرسایش خاک در در دراز مد ت جلوگیری میکند.
 

طراحی فضای سبز ویلا روی سطح شیبدار طراحی فضای سبز ویلا روی سطح شیبدار

نگاه کلی درباره طراحی ویلا رو سطح شیبدار

ساخت یک ویلا روی شیب نیازمند محاسبه دقیق و برسی است و مسئولیت بیشتری نسبت به یک ساختمان معمولی  روی سطح صاف دارد.باید شیب زمین ، موقعیت  ونوع سازه باید به دقت مورد برسی قرار بگیرد. برای اینکه بتوانید نتیجه بهتری در روند ساخت و طراحی ویلا داشته باشید استفاده از مهندیسن متخصص و کار امد لازم است.


مقالات مشابه