×
  33226  

ابرشهر رویایی نئوم NEOM عربستان

شهر نئوم NEOM، بزرگترین پروژه شهرسازی جهان که توسط کشور عربستان کلید خورده است از بلندپروانه ترین پروژه ها جهت ساخت شهرهایی که است به طور کامل با تکنولوژی روز ساخته و اداره خواهند شد. نام این شهر با گذراندن فیلتر های مختلفی مانند نه شرقی بودن و نه غربی بودن اسم ، تعلق نداشتن به زبان خاصی و نشان دهنده آینده باشد انتخاب شده که از ترکیب کلمه NEO در زبان یونانی به معنای آینده با حرف M که هم ابتدای کلمه عربی مستقبل به معنای آینده است و هم ابتدای نام شاهزاده محمد بن سلمان می باشد.

شهر رویایی نئوم عربستان


شهر نئوم به سه بخش تقسیم می شودTHE LINE, OXAGON, TROJENA. 

THE LINE بخش بزرگ این پروژه را تشکیل می دهد که آسمان خراشی است که به صورت افقی به طول 170 کیلومتر و عرض200 متر که 500 متر از سطح دریا بالاتر بوده و وسعت آن بر روی زمین 34 کیلو متر مربع می باشد و 9 میلیون جمعیت را در خود جای می دهد که شعار اصلی این شهر، شهری است سازگار با طبیعت که 100% با انرژی تجدید پذیر کار خواهد کرد و عاری از گازهای گلخانه ای خواهد بود و الویت آن رفاه وسلامت مردم است.
در توضیحاتی که در سایت این شهر بیان شده است، شهر نئوم شهری با مفهموم شهرسازی با جاذبه صفر است زیرا افراد می توانند در سه بعد طول، عرض و ارتفاع این شهر به صورت یکپارچه به همه ی امکانات که به صورت لایه بندی طراحی شده است در عرض 5 دقیقه دسترسی داشته باشند و یا از یک قطار سریع السیر که در 20 دقیقه به کل شهر دسترسی دارد استفاده کنند. THE LINE دارای یک پوسته آینه ای در بیرون است که این ویژگی موجب شده است که با محیط پیرامونی ترکیب شود و آن را انعکاس بدهد.


شهر رویایی نئوم عربستان
شهر رویایی نئوم عربستان


در این پروژه که یکی از چشم اندازهای 2030 عربستان سعودی می باشد سعی شده که از بعضی از ویژگی های طبیعت برای طراحی معماری و شهرسازی برای داشتن شهری بهتر استفاده شود که به چند نمونه آن می پردازیم.

- استفاده از ابرهای باران زا برای ایجاد آب و هوای ایده آل و طبیعتی سبز

- استفاده از یک ماه مصنوعی که در شب به این شهر بتابد و جلوه ی بصری زیبایی را برای جذب گردشگران ایجاد کند.

- استفاده از شن های شب تاب در بخش OXAGON

- ساخت پیست اسکی مصنوعی برف و دریاچه در بخش TROJENA

در ادامه به سه ویدیو منتشر شده از سه بخش شهر نئوم می پردازیم.
 


مقالات مشابه