×
  8344  

شکست در طراحی داخلی

شکست در طراحی داخلی


ارزش و اهمیت خلاقیت در طراحی داخلی بوسیله ی رسم متعدد پلان و رسیدن به طرحی ایده آل آغاز میگردد. با توجه به پیشرفت امکانات و راهکارهای اجرایی شاید بهتر باشد کمی از پلان های ساده ی مربع و مستطیلی شکل فاصله گرفته و شکست در طراحی داخلی را بپذیریم، با استفاده از خطوط مورب در طراحی پلان ساختمان می توانیم از کم ترین فضاها ، بیشترین استفاده را برده و هر گوشه ای از منزل را ضمن کاربردی بودن، دیزاین کنیم.


 طراحی داخلی لابی

طراحی داخلی لابی
 
پلان مورب


خطوط از جمله عناصر مهم جهت ایجاد یک ساختار دیداری هستند که در طراحی معماری می توانند به شکل یک رابط، نگهدارنده و یا قطع کننده مورد استفاده قرار گیرند.
در طرح دو بعدی ، خط یک عنصر فرضی است و از آن برای نشان دادن مرزهای مختلف استفاده می شود.
خطوط موجود در یک اتاق به فضای مورد نظر حس تحرک و پویایی میبخشند. از دیدگاه روانشناسان هریک از خطوط افقی ، عمودی ، منحنی و مورب ، معانی مختلفی را به بیننده القا می کنند.
از خطوط گوناگون باید در جای مناسب استفاده نمود و معنای هر خط و شکلی را در طراحی در نظر داشت. خطوط مورب جنبش ، حرکت و هیجان را القا می کنند و برای ایجاد نشاط و سرزندگی در محیط مورد استفاده قرار می گیرند.


پلان مسکونی

نقش خطوط مورب در طراحی داخلی

جستجوها در زمینه ی طراحی داخلی نشان می دهد که در سال های اخیر توجه به این علم افزایش یافته است و طرح های نوین و کاربردی همواره مورد استقبال افراد قرار می گیرند.
طراحی خلاقانه ی پلان نیز یکی از مواردی است که در ابتدای پروژه موجب جلب رضایت کارفرمایان و ادامه ی همکاری می شود.
اخیرا نیز طراحی معماری داخلی با خطوط مورب در مقایسه با خطوط صاف از محبوبیت بیشتری در میان مردم برخوردار است ضمن آنکه علاوه بر سلیقه افراد مختلف، در انتخاب معماری هایی با خطوط مورب، عملکرد مغز انسان نیز این نکته را گوشزد می کند که استفاده از شکست در معماری داخلی می تواند باعث افزایش رضایت مخاطبان از طراحی صورت گرفته شود.
یکی از علل این محبوبیت این است که طراحی با استفاده از خطوط مورب که طرحی جسورانه محسوب می شود، در مقایسه با طراحی ساده و خطی به طور قابل توجهی فعالیت و کارآیی ناحیه ای در مغز را که مرکز کنترل احساسات و هیجانات است را افزایش می دهد.
بنابراین استفاده از خطوط مورب در معماری داخلی باعث تحریک احساسات و ایجاد هیجان در افراد می شود.
از جمله راهکارهای ایجاد فضایی مدرن و زیبا در خانه و خصوصا در بخش پذیرایی و یا نشیمن ، استفاده از دیوارهای مورب در طراحی داخلی می باشد.


طراحی داخلی رستوران
 

استفاده از خطوط مورب در محل نصب پنجره


 
طراحی داخلی آشپزخانه

نصب پنجره در دیوارهای مورب و یا به عبارت دیگر استفاده از شکست در محل نصب پنجره ضمن درنظر گرفتن جهت تابش خورشید موجب نورگیری بهتر ساختمان و بهره گیری از تجربه ی بصری ایده آل میگردد.


مسکونی
 

ایجاد جلوه ی بصری زیبا با استفاده از پنجره ی مورب

همان طور که از تصویر پیداست خانه ی مسکونی زیر مشکل نورگیری ندارد چرا که پنجره های بزرگی در آن تعبیه شده اند اما پنجره های کوچک مورب به موزات سقف جهت ایجاد جلوه ی بصری و جذابیت به طرح اضافه شده اند.


پنجره مورب در پلان
 
پنجره مورب
دکوراسیون داخلی اتاق خواب

استفاده از دیوار مورب در ورودی می تواند حس دعوت کنندگی و هدایت به سمت فضاهای عمومی منزل را ایجاد کند. در طراحی نشیمن نیز چیدمان مبلمان در شکست ها ، فضایی صمیمانه بوجود آورده است.


دیوار مورب در پلان

پلان ویلایی

بطور کلی خطوط مورب حس کنجکاوی ، تکاپو ، تحرک و حتی گاهی جسارت را القا می‌کنند‌‌‌‌ ، بنابراین خطوط و حالت آن ‌ها می‌توانند در طراحی فضاهای مختلف موثر باشند و این تاثیر گذاری بستگی به نوع فضا و عملکرد آن فضا دارد. به منظور فاصله گرفتن از فضاهای یکنواخت ، طراحی داخلی پلان بصورت متحرک و سیال ایده ای نوین و کاربردی می باشد.


طراحی داخلی پلان مسکونی

new plan
 

استفاده از خطوط مورب در مبلمان و اکسسوری ها


استفاده از خطوط مورب در پلان ممکن است در ظاهر باعث بوجود آمدن فضاهایی ناکارآمد گردد ، دکوراسیون داخلی و چیدمان در چنین واردی به کمک طراحی داخلی آمده و به بهره گیری از فضا کمک میکنند.     
از طرفی علاوه بر طراحی پلان ، میتوان از خطوط مورب در روکش مبلمان یا کوسن ها ، قفسه های کتابخانه ، پارچه پرده ها، پایه های میز قهوه خوری و یا در اکسسوری ها استفاده نمود.
خطوط مورب به فضا انرژی میبخشند و اشکال را باشکوه تر نشان میدهند. خط مورب اگر به محور افقی نزدیک شود ، ویژگی خط افقی را به خود میگیرد و اگر به محور عمودی متمایل شود کیفیت خط عمودی را دربرمیگیرد.
در نتیجه خطوط مورب ویژگی دو خط افقی و عمودی را شامل میشوند. با مشاهده خطوط مورب در طراحی داخلی حس پویایی و حرکت به انسان دست میدهد. استفاده از این خطوط از طریق عناصر ساختاری در خانه و یا انتخاب المان های دکوراتیو امکان پذیر خواهد بود.


کتابخانه

نتیجه گیری

آشنایی با عناصر اولیه و اصول کلی طراحی کمک می کند که خلق محیطی زیبا و کاربردی، کاری سخت و پیچیده نباشد. شناسایی و رعایت این عناصر و اصول، به ما دیدی درست و کاربردی میدهد که بر اساس آن می توان دست به انتخاب زد.
عناصر طراحی، در حقیقت ابزار اولیه ی طراحی هستند و عبارتند از: خط، شکل، فضا، فرم، بافت و رنگ. نحوه ی ترکیب این عناصر و قرارگیری آنها در محیط را اصول طراحی مشخص می کنند.
تعادل، ریتم و تاکید، از جمله ی مهمترین این اصول هستند.درین مقاله کاربرد خطوط مورب در طراحی داخلی مورد بررسی قرار گرفت که در کنار رعایت سایر اوصول طراحی استفاده از آن می تواند منجر به خلق فضاهایی زیبا ، هیجان انگیز ، متنوع و متناسب می گردد.

 

معماری داخلی پلان مورب
طراحی پلان های خاص
 


مقالات مشابه