×
  4959  

طراحی دامداری مدرن

طراحی دامداری مدرن  مانند سایر بناها نیازمند ساختار و جزییاتی  است که برای انجام آن، بهتر است تمام نکات ضروری را در نظرگرفت تا موجب  بالا رفتن بازدهی پرورش دام شود.
یکی از دلایلی که چرا دامداری ها رشد و پیشرفت کندی در کشورهای در حال توسعه داشته اند این است که دامداران در این کشورها اغلب اطلاعات نادرستی در مورد عملکردی که محل دامداری  برای دام باید انجام دهند، دارند. دامداران همچنین اغلب در فکر ساختن چیزی بادوام هستند، ساختمانی که 20 یا 30 سال ساخته شده است. چیزی که آنها متوجه نمی شوند این است که فرایند تولید تخصصی که ساختمان دامداری برای آن در نظر گرفته شده است مناسب نباشد و باید کنار گذاشته شود، و در هر صورت، پیشرفت تکنولوژی به حدی است که مفاهیم ساختمان یا محل استقرار که امروز مناسب به نظر می رسد ممکن است فردا کاملاً منسوخ شود. طراحی و اجرای دامداری نیز مانند سایر بناها نیازمند ساختار و جزییاتی  است که برای انجام آن، بهتر است تمام نکات ضروری را در نظرگرفت تا موجب  بالا رفتن بازدهی پرورش دام شود.

طراحی اصطبل دامداری مدرن

نکاتی که باید درجهت گیری ساختمان دامداری در نظر گرفت


جهت ساختمان باید طوری طراحی و ساخته شود که از وزش بادهای فصلی به داخل جایگاه جلوگیری شود. بنابرین باید آن را بر خلاف جهت وزش بادهای موسمی طراحی کرد وهم ¬چنین مسیر وزش باد باید از طرف خانه ها به سمت جایگاه باشد. برای مقابله با باد شدید می توان از باد شکن استفاده کرد. بادشکن را می¬توان با مصالح ساختمانی (دیوار) و یا به کمک درخت کاری در اطراف محل جایگاه و یا با استقرار نی های بلند تا ارتفاع 2 متر بنا کرد.

طراحیمعماری وسازه دامداری مدرن

 اصول شاخص در طراحی اصطبل مدرن

گاوداری با جایگاههای انفرادی

سیستم انفرادی آزاد دامداری برای گاو های شیرده، در جایگاه اختصاصی با مساحت ۵ متر بخش مسقف و ۱۰ متر بخش بهاربند برای هر گاو در نظر گرفته می شود و همچنین برای  گوساله ها نیز جایگاه هایی با مساحت ۶ متر بخش مسقف و ۶ متر بخش بهاربند در نظر گرفته می شود. در این حالت گاوها برای رفتن به بهاربند و آبخوری و برگشت آزادانه به جایگاه هیچ مشکلی ندارد. این جایگاه ها یک راهروی مرکزی دارند.

اصول طراحی ونقشه ساختمان گاو داری

طراحی پناهگاه دامداری مدرن
گاوداری با اصطبل های باز

حیاط یک محوطه باز دامپروی برای گاو نر باید 120 متر مربع باشد و حیاط باید از هر طرف با دیوار محکم 0.30 متری و میله های لوله ای آهنی به صورت پارتیشن به ارتفاع 1.20 متر در فواصل 0.25 متری محصور شود و در انتهای حیاط یک دری به عرض 1.20 متر در نظر گرفته شده است. حیاط باید دارای کف از نوع بتن سیمانی بوده و به طور مناسب شیاربندی و زبری شود و دسترسی آسان به سیستم زهکشی داشته باشد.حیاط گاو نر به منظور ورزش در اختیار گاو نرها قرار گرفته است و همچنین می توانند حیوانات دیگر گله را مشاهده کنند تا از احساس انزوا برای گاو نر جلوگیری شود. در منطقه سرپوشیده 12 متر مربع برای هر گاو نر و حیاط ورزش باز 120 متر مربع برای هر گاو نر می توان ارائه داد.

طراحی دامداری مدرن در فضای باز
طراحی فضای باز دامداری گاو

گاو نر یا تلیسه نقش مهمی در گاوداری دارند با نگهداری و مراقبت خوب از آنها در آینده می توانید به سود خوبی برسید چون جایگزین گاوهای شیری حذفی از گله می شوند اما مساحت فضای مورد نیاز برای تلیسه ها و گاوهای نر به صورت 4 متر و بهاربند 8 متر باید در نظر گرفته شود

طراحی و نقشه ساختمان دامداری

بهاربند گاوداری که در قسمت جلویی سالن های مسقف قرار دارند. باید طوری ساخته شود که به راحتی امکان گردش گاوها وجودداشته باشد.

طراحی فضای بسته دامداری مدرن

ابشخوری،مهم ترین قسمت است. هر گاو به طور میانگین روزی 60 لیتر اب مصرف میکند ابشخور میتواند یک طرفه یا دوطرفه یا ثابت ومتحرک ساخته شود. برای هر ۱۰ راس گاو معمولا یک ابشخور 60الی 75 سانتی در نظر می گیریند که در نزدیک اصطبل یا بهاربند است و بهترین روش برای ابیاری در سوله سیستم اتوماتیک است.

آبخوری دامداری مدرن
طراحی آبشخور  مدرن دامداری

هانگار یا انبار علوفه خشک;دو نوع دارد باز یا نیمه بسته است.که فرم اصلی  این ساختمان به شکل سوله است که برای ستون های ان از تیر اهن لانه زنبوری وبرای سقف ان هم از ورق گالوانیزه و درانبارهای نیمه باز برای دیوارها ازاجر وبلوک استفاده می شود و ارتفاع آن معمولا بین 5 الی 6 متر باشد. این انبار یکی از اصلی ترین منابع تغذیه گاوها علوفه خشک می باشد. هر گاو شیری  در فصول سرد سال روزانه ۸ کیلو و در فصول گرم روزانه ۶ کیلو علوفه خشک مصرف می کنند. به عبارتی دیگر در طول یک سال میانگین روزانه مصرف علوفه خشک مورد نیاز گاوها  ۶ کیلو است.

طراحی انبار علوفه خشک بسته دامداری مدرن
طراحی انبار علوفه خشک در دامداری مدرن

طراحی سالن شیردوشی یکی از بخش های مهم دامداری است.که باتوجه به تعدا دام جایگاه های یک یا دو طرفه ساخته میشود.

1. گاوداری هایی با ۲۵-۵۰ راس گاو شیری: شیردوشی ۴ واحدی یکطر

2. گاوداری هایی با ۱۰۰ راس گاو شیری: شیردوشی ۴ واحدی دو طرفه

3.گاوداری هایی با ۲۰۰-۳۰۰ راس گاو شیری: شیردوشی ۴۶ واحدی یکطرفه

4. گاوداری هایی با ۵۰۰ راس گاو شیری: شیردوشی ۱۲ واحدی

طراحی شیر دوشی دامداری مدرن
طراحی مدرن شیر دوشی دامداری مدرن

داروخانه دامداری باید فاصله مناسبی از آغل و زایشگاه داشته باشد و همچنین در محل ورودی آن حوضچه کم عمق ضدعفونی تعبیه گردد ، به علاوه معمولا فضا این محل به ازای هر پنجاه راس گاو، یک واحد به اندازه ی 6 متر مربع می باشد که باید به آخوروهمچنین آبشخور نیز مجهز گردد.
 

 خانه كارگري را معمولاً نزديك  اصطبل می سازند و ديگر ساختمان‌هاي گاوداري را مي‌توان در پشت و يا در دو سوي خانه‌ي كارگري بنا كرد. حداقل فاصله آنها بايد از خانه كارگري 30 متر باشد. محوطه بين خانه‌ي كارگري و اصطبل‌ها بايد بدون ديوار ساخته شود.

سیلو برای حفظ علوفه های مرطوب مانند ذرت، گندم و علف ساخته می شود. سا ختمان سیلو اشکال مختلفی دارد که عبارتند از:سیلوی روی زمین‌‌‌، سیلوهای خندقی یا داخل زمین ، سیلوی عمودی ، سیلوی کومه ای یا پشته ای ، سیلوی کیسه ای. در ادامه به دو روش مرسوم که اغلب مورد استفاده قرار می گیرد اشاره می نماییم.

 در مناطق مرطوب، پرباران و با تلاقی، سیلو‌ها به‌صورت هوایی و بیشتر به‌صورت استوانه ای می‌باشند و در مناطق خشک، سیلوها به‌ صورت چاله‌ای و خندقی می‌باشند و برای کف سازی ان از بتن استفاده می شود. برای دیوارها می توان از مصالح  بتنی، چوبی یا تخته سه لا یا ورق فولادی استفاده کرد که ظرفیت ان متفاوت است. ابعاد سیلو استوانه ای روی زمین با قطر (شش تا نه متر) و ارتفاع (15 تا 20 متر)می باشد وعرض مناسب برای سیلو های خندقی  بزرگ 8 تا 20 متر می باشد.برای  محاسبه علوفه مورد نیاز می توانید از این روش استفاده کنید (مدت زمان ذخیره ×اندازه علوفه روزانه برای هر راس گاو × در تعداد کل گاوها)‌این فرمول برای محاسبه ظرفیت ۶ ماه سیلو می باشد.

طراحی سیلو استوانه ای دامداری مدرن
طراحی سیلو خندقی دامداری مدرن

 محل نگهداری ماشین الات و ساختمان های ذخیره سازی

طراحی انبار ماشین الات دامداری مدرن
طراحی انبار ماشین الات دامداری صنعتی

باتوجه به تحقیق و برسی های انجام شده.یک نمونه از دامداری مدرن را مورد برسی قرارمی دهیم.

طراحی دامداری لبنیات شناور در روتردام افتتاح شده است که نشان می دهد چگونه تولید مواد غذایی می تواند کمتر در برابر تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر شود.

طراحی نمای دامداری مدرن


این پروژه برای آینده ای طراحی شده است که با بالا آمدن سطح دریا به این معنی است که زمین های دامداری به دلیل سیل به طور فزاینده ای از فعالیت خارج می شوند.هدف این پروژ ه نشان دادن راهی جدید برای بازگرداندن دامداری به شهر، با حداقل تأثیر بر منابع و محیط زیست است.

طراحی نمای دامداری مدرن


این بنا در سه طبقه احداث شده است.طبقه همکف مخصوص ماشین آلات و تجهیزات برای بسته بندی شیر و ماست و.. می باشد،طبقه دوم یک گاوداری مدرن با بهترین امکانات هست که گاو ها در آن نگهداری می شود، طبقه سوم نیز مخصوص تهیه علوفه مورد نیاز تغذیه دام ها هست.

طراحی پلان دامداری مدرن

 

طراحی پلان دامداری

طراحی پلان دامداری مدرن

از مزیت های این گاو داری میتوان صرفه جویی در هزینه ها و جلوگیری از آلودگی هوای ناشی از انتقال محصولات به مراکز فروش اشاره کرد .البته انتقاد هایی هم به این طرح نیز داده شده از مهم ترین آن نیز میتوان بله آلودگی آب آن منطقه اشاره کرد .البته ایت طرح خطراتی را نیز به همراه دارد مثل طوفان،آلودگی های حاصل از کود حیوانات،بوی نامطبوع و... اشاره کرد .

طراحی باغچه دامداری  مدرن


بیشتر کره زمین را آب فراگرفته مخصوصا برای کشور های کوچیکی نظیر هلند و اضافه شدن روز افزون جمعیت، استفاده از آب های این کره خاکی ایده نابی است و میتوان از آن به بهترین و مدرن ترین شکل ممکن استفاده کرد.

منابغ:
https://www.dezeen.com/2019/05/24/floating-farm-rotterdam-climate-change-cows-dairy/amp

نویسنده:مهدی کاووسی


مقالات مشابه