×
  3186  

بیوگرافی معمار لوکوربوزیه

بیوگرافی معمار لوکوربوزیه

چارلز ادوار ژانت گریس ملقب به لوکوربوزیه از برترین معماران جهان، در 6 اکتبر سال 1887، در سوییس متولد شد. وی معمار، طراح، شهرنشین، نویسنده و نقاش سوییسی فرانسوی بود. لوکوربوزیه یکی از پیشگامان معماری مدرن می باشد. همچنین او، پیشگام مطالعات طراحی پیشرفته بود و زندگی خود را صرف فراهم کردن موقعیت بهتر برای ساکنان شهرهای پرجمعیت کرد. کارنامه ی حرفه ای او، به پنج دهه محدود شد. آثار او در سرتاسر اروپای مرکزی، هند، روسیه و در شمال و جنوب آمریکا، وجود دارد.

در سنین کودکی لوکوربوزیه مجذوب هنرهای تجسمی شد و در مدرسه ی هنر لوشا دو فون، زیر نظر چالز لوپلاتنی که در بوداپست و پاریس درس خوانده بود به تحصیل پرداخت. معلم معماری مدرسه اش، رنه چاپالاز بود که در طراحی ویلا ها و طرح های خانه های اولیه وی تاثیر زیادی داشت. او در سال 1907 به پاریس سفر کرد و در شرکت آگوست پرت از پیشگامان استفاده از بتن مسلح در فرانسه، مشغول به کار شد. در سال 1908، در وین به همراه جوزف هافمن به تحصیل در رشته معماری پرداخت. بین اکتبر 1910 و مارس 1911، نزدیک برلین برای معمار سرشناسی به نام پیتر بهرنز کار کرد. همچنین در برلین با لودویگ مایز فاندر رو و والتر گروپیوس آشنا شد.


لوکوربوزیه

طراحی معماری

لوکوربوزیه به مدت چهار سال در سوییس، روی مطالعات تئوری های معماری با استفاده از روش های امروزی کار کرد. در این میان، پروژه ای برای دومینو هاوس داشت. این طرح، نقشه ی اشکوب فضای باز بود که از بتن قالبی تشکیل شده بود که مقداری کمی از ستون های باریک بتن مسلح در اطراف لبه ها از آن محافظت می کرد و پلکانی از هر سطح به یک طرف نقشه ی اشکوب دسترسی داشت. این طرح پایه و اساسی شد برای معماری ده سال آینده اش.
برای مطالعه مقاله فرآیند طراحی معماری روی لینک کلیک کنید.


طراحی خانه ی دمینو لوکوربوزیه

لوکوربوزیه در سال 1918 با نقاش سبک کوبیسم، آمده اوزنفانت آشنا شد. او در وی روح آشنایی پیدا کرد. این زوج به تدریج با نپذیرفتن سبک کوبیسم به دلیل غیر منطقی و رمانتیک بودن، بیانیه خود را با نام بعد از کوبیسم منتشر کردند و جنبش هنری جدیدی را با نام بنیادگرایی هنر پایه گذاری کردند.

شهرسازی
مقامات رسمی فرانسه، چندین سال در اداره کردن رشد محله های فقیرنشین پاریس ناکام بودند و لوکوربوزیه در جست و جوی راه های موثری بود تا به واسطه ی آن در جواب به بحران مسکن شهر، جمعیت زیادی از مردم را در آن اسکان دهد. او معتقد بود که اشکال نوین معماری اش، راه حلی سازمانی عرضه می کند که باعث ارتقای کیفیت زندگی برای طبقات پایین تر جامعه می شود. ویلای ایمبوبلس در سال 1922 پروژه ای بود که بلوک های بزرگ  آپارتمان های انفرادی سلول مانند را ایجاد می کرد. هر بلوک روی بلوک دیگری قرار می داد که شامل اتاق های خواب، آشپزخانه، پذیرایی و همچنین باغچه می شد. او خیلی زود به بررسی کلی شهرها پرداخت و در سال 1922 طرحی به نام "شهر معاصر" برای سه میلیون ساکن ارائه داد.
لوکوربوزیه، بعد از جنگ جهانی دوم تلاش کرد تا طرح های مربوط به شهر را در مقیاس کوچکی با ساختن یک مجتمع در اطراف فرانسه تحقق بخشد.( واحد بلوک ساختمان شهر تابان). از معروف ترین طراحی سازه های وی، واحد مسکونی شهر مارسی می باشد. در سال 1950 موقعیتی به دست آمد که شهر تابان را به مقیاس بزرگی تبدیل کرد و موقعیت ساختن شاندگار، پایتخت جدیدی برای ایالت پنجاب هندوستان و هیرایانا را فراهم کرد.


طراحی شهر معاصر لوکوربوزیه
طراحی شهر معاصر لوکوربوزیه
طراحی شاندیگار لوکوربوزیه

لوکوربوزیه در 27 آگوست 1965 در سن 77 سالگی در فرانسه در گذشت. درگذشت وی تاثیر به سزایی در دنیای سیاست وفرهنگ به جای گذاشت. وی آثار بی نظیری را در کارنامه ی حرفه ای خود به ثبت رسانده است. آثاری که تا امروز نیز زیبایی و اصالت معماری خود را حفظ کرده اند و نمادی زیبا برای شهرهای مختلف شده اند. برای مثال طراحی ویلا ساوای از آثار ماندگار وی می باشد که امروزه به عنوان موزه مورد بازدید عموم قرار می گیرد. ویلا ساوای به خلاصه پنج نکته ی معماری لوکوربوزیه می پردازد.


طراحی ویلا ساوای لوکوربوزیه

طراحی ویلا ساوای لوکوربوزیه

طراحی کلیسای رونشان


طراحی کلیسای رونشان
طراحی پاویون
طراحی پاویون لوکوربوزیه

لوکوربوزیه

برگرفته از کتاب فراتر از معماری، لوکوربوزیه، ترجمه دینا دهقان


مقالات مشابه