×
  13254  

برترین معماران جهان



در دوره های مختلف معماران زیادی  به دلیل نوآوری ها و خلق آثار بی نظیری که تا سال ها نمونه شگفتی از تلفیق معماری، سازه، هنرو ... بوده است شهرت یافته و به عنوان برترین معماران جهان شناخته می شوند.
در این مقاله به معرفی 5معمار برتر دنیا می پردازیم.

زاها حدید

برترین معماران جهان

ملکه منحنی ها، اولین زن دنیا که برنده جایزه معماری پریتزکرسال 2004 شد.
زاها حدید، متولد سال ۱۹۵۰، معماری عراقی-انگلیسی است، او معماری را از دانشکده‌ی معماری انجمن معماری لندن آغاز کرد و در زمان فعالیت خود جوایز زیادی دریافت کرد برای مثال دریافت معتبرترین جایزه‌ی معماری بریتانیا یعنی جایزه‌ی استرلینگ و نشان شوالیه‌ای Dame  می توان اشاره کرد.
به گفته بسیاری از کارشناسان معماری، او هندسه‌ی معماری را دگرگون کرده و هویتی جدید به آن داده است.
از برجسته ترین آثار ‌این معمارمی‌توان به مرکز ورزش‌های آبی لندن برای المپیک ۲۰۱۲، موزه‌ی هنر میشیگان درایالات متحده‌ی آمریکا و سالن اپرای گوانگژو در چین، گلکسی سوهو پکن، مرکز حیدر علی‌اف باکو (۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳)، برج فرشته در تهران و... می باشد.
همچنین این معمار مشهور برنده طرح فاز دو برج میلاد تهران شده است. برخی از طراحی‌های او پس از مرگش در سال ۲۰۱۶، ساخته شدند و برخی از آن‌ها مانند استادیوم ال‌وکره در قطردر حال ساخت هستند.
مرکز حیدر علی‌اف باکو (۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳)

برترین معماران جهان

نورمن فاستر

برترین معماران جهان

نورمن فاستر از پیشگامان سبک های-تک که تعامل بین سازه و معماری  را به ارمغان اورده است.
این معمار بریتانیایی یکی از برترین معماران جهان است که می توان او را خلاق ترین معماردردنیای معماری دانست به لحاظ این که این معمار علاوه بر معماری به طراحی وسایل و ابزار مانند طراحی هواپیماها و ... پرداخته است.
فاستر طرح های معروف بسیاری در کارنامه کاری خود ثبت کرده که به نظر می رسد دلیل اصلی شهرت او زیبایی شناسی تکنیکی آثارش است.
جایزه پریتزکر 1999 یکی دیگر از افتخارات فاستر به حساب می آید.
از آثار برتر او می توان به برج  اداری سوییس ری معروف به برج خیارشور در لندن، بنای پارلمان آلمان، برج هرست، استادیوم ومبلی لندن، شهرداری لندن و... اشاره کرد. 
برج  اداری سوییس ری معروف به برج خیارشور در لندن

برترین معماران جهان

فرانک گری

برترین معماران جهان

فرانک گری یکی دیگر از برترین  معماران جهان به حساب می آید که برنده جایزه پریتزکر 1989 می باشد، گفته می شود این شهرت به خاطر طراحی حماسی این معمار شناخته می شود که اغلب به عنوان آثار توریستی مورد بازدید قرار می گیرد.
گهری معماری است که در بیشتر آثارش از فلزات بهره برده، از آثار معماری او به بنای بی نظیر موزه گوگنهایم در شهر بیلبائو اسپانیا، طراحی والت دیزنی هال آمریکا، ساختمان رقصنده در پراگ ، لو فونتاس لوئیس ویتون در پاریس و... می توان اشاره کرد.

گوگنهایم در شهر بیلبائو اسپانیا

 برترین معماران جهان

 لوکوربوزیه

برترین معماران جهان

شارل-ادوار ژانِره-گری معروف به لوکوربوزیه متولد ۱۸۸۷ - درگذشت ۱۹۶۵معمار، طراح، شهرساز، نویسنده و نقاش سوئیسی بود. لوکوربوزیه معماری بین المللی خوانده می شود وبدون شک می توان گفت او یکی از معمارانی بود که در شکل گیری و دوام سبک مدرن در معماری نقش بسزایی داشت. در سال  ۲۰۱۶، هفده پروژه او  در هفت کشور در فهرست سایت‌های میراث جهانی یونسکو، ثبت شدند.این معمار آثار بی نظیری را خلق کرده که از برترین های آن می توان به ویلا ساوا فرانسه ،ساختمان سازمان ملل، کلیسا سنت پیتر، عبادتگاه نوتردام، چندیگارهند، ویلا شواب و... می توان نام برد.
ویلا ساوا فرانسه

برترین معماران جهان

رنزو پیانو

برترین معماران جهان

یکی دیگراز برترین معماران عصرمدرن رنزو پیانو است که آثار بی نظیری را خلق کرده.
پیانودرسال 1937 در ایتالیا متولد شد، او جوایز بسیار زیادی دریافت کرده همچنین کسب جایزه معماری پریتزکر سال  1998  یکی از افتخارات او به حساب می آید.
پیانو سبک خاصی را در معماری دنبال نمی کند و طرح های مختلفی دارد و نمی توان گفت سازه های وی چه سبکی دارند.
طراحی های او، نتیجه هوش، توانایی، خلاقیت، هنرو تفکر باور نکردنی او است.
یکی از برجسته ترین آثار پیانو طراحی مرکز ژرژ پمپیدو است که نمونه کاملی از تعامل سازه و معماری و سبک معماری های-تک می باشد که یکی از مشهورترین بناهای معماری به حساب می آید هم چنین از دیگر آثار برتر او می توان  آکادمی علوم کالیفرنیا، برج لندن 2012، مجموعه فرهنگی تیجیبائوو... اشاره کرد.

برترین معماران جهان


مقالات مشابه