×
  7702  

برج خلیفه، بلندترین آسمان خراش دنیا

برج خلیفه، جواهر دبی
افزایش جمعیت، نیاز های بشر و جامعه ، پیشرفت های تکنولوژی و فناوری باعث به وجود آمدن برج های بلند در سراسر دنیا شد.
علل دیگر توسعه ساختمان های بلند، اثبات برتری و قدرت انسان، کمبود زمین و مسائل اقتصادی می باشند.
ساختمان های بلند از زمان برج مشهور بابل مورد توجه قرار گرفتند، در طراحی چنین ساختمان هایی توجه به سازه، نیرو های جانبی باد و زلزله از عوامل مهم محسوب می شود.
یکی از بلندترین و برترین برج های دنیا برج خلیفه در کشور امارات عربی می باشد که در ادامه به معرفی آن می پردازیم.
برج خلیفه
برج خلیفه
برج خلیفه یا برج دبی با ارتفاع 828 متر و163 طبقه  روی همکف، بلندترین آسمان خراش و سازه دنیا که بدون کابل پابرجاست، در کشور دبی می باشد.
گفته می شود معماری برج خلیفه تلفیقی از معماری اسلامی مسجد جامع سامرا و گیاه صحرایی هایمنوکالیس است.
برج خلیفه در شب
برج خلیفه بلند ترین برج دنیا
برج خلیفه که به آن جواهر دبی نیز می گویند با کاربری اداری، تجاری، مسکونی و هتل در سال 2010 پس از 6 سال به بهره برداری رسید.
از دیگر موارد قابل توجه این برج زیبا می توان به داشتن بلند مرتبه‌ ترین طبقه‌ ی مسکونی جهان تا سال 2015 در ارتفاع ۵۸۴ متری، بلندترین رستوران دنیا با نام «اتمسفر» در طبقه‌ی ۱۲۲ در ارتفاع ۴۴۲ متری قرار گرفته هم چنین بلندترین مسجد درطبقه‌ی ۱۵۸، 4 استخردرطبقه ۷۶، کتابخانه، هتل آرمانی، باشگاه شبانه در طبقه‌ ی ۱۴۴ و بلندترین و طولانی ترین آسانسور دنیا اشاره کرد.
نمای برج خلیفه
برج خلیفه بلند ترین برج دنیا
سکوی بازدید برج در طبقه 124 و ارتفاع 452 متری از سطح زمین دومین سکوی بازدید روباز دنیا می باشد که منظره بی نظیری از شهر دبی را به نمایش عموم می گذارد.
برج خلیفه در شب
برج خلیفه بلند ترین برج دنیا
سیستم سازه ای برج که از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از چالش های برج های بلند به حساب می آید، سیستم سازه ای قاب بندی شده ی یکپارچه ی لوله ای و ساختار اصلی برج بتن مسلح می باشد.
 
سازه برج خلیفه

پلان برج خلیفه


مقالات مشابه