×
  2129  

طراحی نما آپارتمان تراسه

اخیرا آپارتمان های تراسه در شهر ها افزایش پیدا کرده اند. این آپارتمان ها به دلیل طراحی نمای خاصشان به بهبود کیفیت بصری شهر کمک می کنند. بنابراین طراحی نما آپارتمان تراسه بسیار مهم می باشد. تقریبا همزمان با شیوع همه‌گیری کووید-۱۹ و قوانین مربوط به قرنطینه افراد در خانه ی خود، اهمیت تراس ها نمایان گشت. در دوران قرنطینه، تراس ها به بخش مهمی از زندگی شهری تبدیل شده اند و به عنوان پناهگاه، فضایی برای لذت و گردهمایی، تفکر و یا به عنوان یک فضای کار در فضای باز عمل می کنند. در نتیجه، این فضاهای طبیعی که افراد می‌توانند در آن ورزش کنند، با طبیعت ارتباط برقرار کنند، مطالعه کنند یا کار کنند، به ویژه در بین کسانی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند محبوبیت پیدا کرده است. می توانید نمونه های رایج طراحی ساختمان تراسه را در شهر جدید پردیس مشاهده کنید.

ساختمان های تراسه

ساختمان های تراسه

 

آپارتمان تراسه چیست؟


اگرچه که تراس ها و یا بالکن ها همواره بخش مهمی از طراحی فضاها را تشکیل می دادند اما طراحی آن ها به صورت فضاهایی کاربردی و اصلی امری جدید می باشد. ساختمان های تراسه، نامی است که برای این گونه ساختمان ها انتخاب شده است.

روند طراحی آپارتمان تراسه

 

طراحی آپارتمان تراسه


طراحی آپارتمان های تراسه معمولا در زمین های شیب دار انجام می شود.  این یک روش منطقی برای ساخت خانه های مسکونی است که مزایای آن وجود تراس های بزرگ محوطه سازی شده است. به طور کلی تراس ها فضای طبیعی زیادی را برای ساکنان فراهم می کنند و در عین حال دلیلی برای طراحی بصری جذاب در این گونه ساختمان ها می باشند. طراحی معماری ساختمان های تراسه در شهر ها در حال رشد است. یکی از اصلی ترین اهداف این ساختمان های تراسه این است که محیط طبیعی را به محیط شهری وارد کنند. طراحی این آپارتمان های تراسه به این صورت است که، خارج از هر طبقه، یک فضای سبز زنده وجود خواهد داشت که مجموعه ای از تراس های آبشاری را تشکیل می دهد که با قرار گرفتن در آن ها می توان از مناظر زیبای شهری و یا طبیعی لذت برد.
 

طراحی آپارتمان های تراسه
طراحی آپارتمان های تراسه

 

طراحی نما آپارتمان


یکی از مهم ترین بخش های طراحی ساختمان ها ، طراحی نمای ساختمان می باشد. اصول طراحی نمای آپارتمان مسکونی مناسب، سبک طراحی نما، مصالح مناسب و با کیفیت، تناسبات و وحدت و یکپارچگی نما می باشند. یکی دیگر از نکاتی که در هنگام طراحی نمای ساختمان ها باید به آن توجه کرد هماهنگی و تناسب آن با نمای ساختمان های اطراف آن می باشد که علاوه بر تاثیر بر کاربران آن ساختمان، به فضا و سیمای شهری نیز تاثیر بگذارد و کیفیت بصری محیط را افزایش دهد.
 

طراحی نما آپارتمان تراسه


مواردی که در بالا گفته شد، موارد کلی در راستای طراحی نما ساختمان ها هستند. در آپارتمان های تراسه یکی از المان های اصلی که باید به آن توجه کرد، فضای سبز موجود در تراس ها بوده که تاثیر به سزایی در نمای آپارتمان های تراسه دارد.


طراحی نرده آپارتمان تراسه

یکی از مسئله هایی که در ساختمان های تراسه وجود دارد، وجود دید از طبقه بالا به طبقه پایین هست  که با ایجاد فضای سبز در لبه ی تراس و عقب نشینی نرده ها این مسئله رفع می شود. محل قرار گیری نرده ها یا در لبه ی تراس و یا بعد از فضای سبز می باشد. با عقب نشینی نرده ها، می توان مسیر متفاوتی برای نرده ها در نظر گرفت که این امر باعث ایجاد تغییر در نما بدون تغییر فرم اصلی می شود.

طراحی نرده آپارتمان تراسه
مسیر نرده ها می تواند به صورت منحنی و یا با زاویه از لبه ی تراس قرار بگیرند.

طراحی نرده آپارتمان تراسه
طراحی نرده آپارتمان تراسه
یکی دیگر از راه حل هایی که به ایجاد حریم هر طبقه در آپارتمان های تراسه کمک می کند، استفاده از نرده و محل کاشت گیاهان به صورت تلفیقی می باشد. در ادامه چند نمونه از این طراحی آورده خواهد شد.

نرده و گلدان در آپارتمان تراسه
نرده و گلدان در آپارتمان تراسه

 

مصالح در طراحی نمای آپارتمان تراسه


انتخاب متریال و مصالح برای طراحی نمای آپارتمان های تراسه بهتر است به گونه ای باشد که با حجم بالای فضای سبز موجود در نما همخوانی داشته باشد. به همین دلیل بهتر است از متریالی با رنگ های خنثی مانند بتن اکسپوز و یا سیمان سفید استفاده شود. همچنین استفاده از چوب نیز به عنوان متریالی که با رنگ سبز گیاهان همخوانی دارد می تواند گزینه ی مناسبی باشد.


مصالح نمای آپارتمان تراسه
مصالح نمای آپارتمان تراسه
مصالح نمای آپارتمان تراسه
مصالح نمای آپارتمان تراسه


مقالات مشابه


اصول طراحی نما اصول طراحی نما

طراحی نما نما یکی از عناصر تاثیرگذار بر کیفیت بصری بنا و در نتیجه کیفیت فضاهای شهری می باشد، پوسته خارجی بنا به عنوان یک جز از کل، بیشتر از آنکه بر خود ساختمان اثر داشته باشد بر روی محیط اطراف تاثیر می گذارد، به این دلیل طراحی نما یکی از ارکان...

  5599  
طراحی معماری تراس و بالکن طراحی معماری تراس و بالکن

طراحی تراس و بالکن  تراس و بالکن فضایی نیمه باز و انعطاف پذیر در طراحی معماری خانه به حساب می آیند و رابطی بین فضای باز و بسته در خانه محسوب می شوند. تراس و بالکن از فضاهای مهم و ارزشمند خانه می باشند و اخیرا به یکی از فضاهای بسیار مهم...

  13525  
طراحی نمای ساختمان طراحی نمای ساختمان

طراحی معماری نمای ساختمان امروزه یک تکنولوژی شناخته می شود که همواره در حال پیشرفت است از این رو به آن اهمیت زیادی داده می شود. این امر به ویژه در ساختمان هایی با نمای خاص، مانند طراحی نمای آپارتمان تراسه اهمیت مضاعفی پیدا می کند. همیشه این روند در زندگی انسان ها وجود داشته...

  3142