×
  6412  

سانتیاگوکالاتراوا، برج چرخشی تورسو

طراحی برج چرخشی تورسو، سانتیاگو کالاتراوا
برج چرخشی تورسو یکی از برترین آثار سانتیاگو کالاتراوا از معماران سبک های-تک، معماری اسپانیایی می باشد. شروع فعالیت کالاتراوا از شهر زوریخ آغاز شد، اولین طرح رسمی او در سال 1984 برای مسابقه طرح راه آهن ایستگاه زوریخ منتخب شد که سرآغاز موفقیت های چشمگیر و طرح های بی نظیر او بود. به نظر می رسد طرح های کالاتراوا مجسمه های بی نظیر معمارانه ای هستند که با نگاه مدرنیسم، توجه به تکنولوژی و با الهام از طبیعت و حرکات موجود در طبیعت، طراحی شده اند.

برج چرخشی تورسو در سال 2001 طراحی شد و ساخت آن 4 سال به طول انجامید. برج چرخشی تورسو یکی از بلند ترین آسمان خراش های دنیا و دومین آسمان خراش مسکونی بلند اروپا می باشد که با هندسه ی قوی و چرخش بی نظیرش، شاخصی زیبا برای شهر سوئد به حساب می آید. طرح اولیه برج با الهام از چرخش بدن انسان و بر اساس مجسمه ی پیکره چرخشی اثر کالاتراوا که آن را بیست سال پیش طراحی کرده بود، شکل گرفته است.

کالاتراوا طراحی برج چرخشی تورسو
کالاتراوا طراحی برج چرخشی تورسو
برج چرخشی تورسو
برج چرخشی تورسو
برج چرخشی تورسو
طراحی سازه برج چرخشی تورسو
برج مسکونی تورسو شامل 9 مکعب چرخشی، یک هسته مرکزی استوانه ای بتنی، فونداسیونی استوانه ای، سازه افقی متشکل از دال بتنی مخروطی شکل، خرپاهای فلزی و اعضای افقی و قطری لوله ای شکل، دیوارهای برشی برای تقویت سازه و مقابله با نیروهای جانبی، یک ستون لوله ای بتنی که به اصطلاح ستون فقرات برج به حساب می آید که نگه دارنده راس های پلان برج می باشد.


طراحی سازه برج چرخنده
طراحی سازه برج چرخنده
طراحی سازه برج چرخنده
طراحی برج چرخشی تورسو
طراحی برج چرخشی تورسو
طراحی برج چرخشی تورسو
طراحی برج چرخشی تورسو
مکعب های سفید رنگ هر کدام دارای 5 طبقه با فاصله 2 متر از هم  متصل به هسته مرکزی  قرار گرفته اند. مکعب ها در بالاترین قسمت ساختمان، 90 درجه ساعتگرد نسبت به پایین ترین سطح ساختمان چرخش دارد. مکعب ها از 9 دال بتنی مخروطی شکل به عنوان دال اصلی و 5 دال بتنی دیگر در طبقات بالاتر هر مکعب، تشکیل شده اند.تنها 11 ستون فولادی در لبه های دال ها برای انتقال بارهای وارده به سازه اصلی قرار گرفته اند و فضاهای داخلی بدون ستون و دارای پلان آزاد می باشد.هسته مرکزی به عنوان راه ارتباطی بین مکعب ها، آسانسورها و راه پله های ارتباطی را در خود جای داده است. تمام بارهای جانبی و بارهای عمودی توسط هسته تحمل می شود، دیوارهای برشی و اعضای فولادی مورب و افقی به عنوان تقویت کننده، به هسته استحکام بیشتری می دهد.


طراحی پلان برج چرخشی تورسو
طراحی پلان برج چرخشی تورسوکانسپت طراحی برج چرخنده تورسو


طراحی برج تورسو
طراحی نمای برج چرخنده تورسو
در طراحی نما، اسکلت ساختمان که از ویژگی های بارز سبک های-تک می باشد به خوبی دیده می شود، نما از مصالح پیشرفته از آلومینیوم و شیشه تشکیل شده است. به علت چرخش برج ساختار متنوع و پیچیده ای ایجاد شده است و زیبایی چشمگیری به نمای برج چرخشی تورسو بخشیده است.
 
طراحی نمای برج چرخشی تورسو
طراحی نمای برج چرخشی تورسو
کالاتراوا طراحی برج چرخشی تورسو

 


مقالات مشابه