×
  8488  

معرفی سلستین، استخراج، کاربرد و فرآوری آن

ماهیت سلستین

سلستین (Celestine) یا گاهی به اسم سلستیت (Celestite) که از مولکول سه بعدی (فرمول شیمیایی) SrSO4، ساخته شده است. که متشکل از سولفات استرانسیم می باشد؛ دلیل این نام‌گذاری این است که گاهی بیرنگ ،سفید ،سبزآبی ،آبی ،زرد وقرمزدیده شده‌ است؛ این کانی سنگ به صورت رسوبی در معادن روباز یافت شده و از آن استرانسیوم تولید می شود؛که از این مواد معدنی به نوعی در مصارف دارویی و نظامی کاربرد ویژه ای دارد؛که دراین مقاله در مورد کاربرد سلستین ،نحوه استخراج ،خواص سلستین ،غنی سازی سلستین،فرآوری سلستین و تجارب هزینه ها استخراج سلستین درادامه ارائه شده است.
جهت مشاوره در زمینه سلستین با این مهندسین مشاور می توانید تماس بگیرید.

استخراج سنگ در معدن سلستین

سلستین وقیمت آن دربازار جهانی

خرید و فروش سلستین به صورت کلوخه و دانه بندی باعیار ۸۷٪ به بالا و باریم حداکثر ۱/۲ درصد، با دانه بندی ۱ تا ۳۰ سانتیمترتابع بازار جهانی به فروش می رسد و از تنی 200 تا 300 دلار بسته به خلوص آن در سال 1400 معامله شده است.

 فرآوری سلستیتن سفید

نحوه استخراج سلستین با بیل مکانیکی

کاربرد سلستین


محصول تولیدی ازسلستین که به نوعی در صنایع دارویی و نظامی وعلاوه برآن درصنایع مختلفی همچون ساخت لامپ‌های فلوئورسنت(لامپ کم مصرف) و لامپ تصویری تلویزیون‌های رنگی ، ساخت آتش زنه کاربرد دارد.
صنایع تولیدی از سلستین برای ترکیبات دارویی ساخته شده است. که کاربرد آن عبارتنداز: شنوایی ،بینایی ، زبانی  و همچنین مشکلاتی مانند سردرد را کاهش می دهد و همچنین مشاهده شد که حتی استفاده از ترکیبات آن هم در روانپزشکی کاربرد دارد برای درمان استرس حاد استفاده شده است. و سبب بالا رفتن مهارت سخنوری می شود.
صنایع تولیدی از سلستین برای ترکیبات نظامی ساخته شده است. که کاربرد آن ها عبارتنداز: دستگاه های سیگنال یابی ، منورهای رنگی ، ردیابی مهمات کاربرد ویژه ای داشته است.
معادن سلستین مختلفی در کشور وجود دارد.که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره میکنیم :گنبدهای نمکی وکویر نمک ،بهبهان ،بوشهر ،زاگرس ،قم  و همچنین به تازگی سمنان اشاره کرد.

سلستین فرآوری شده
سنگ سلستیتن به رنگ مایل به سبز

نحوه استخراج سلستین


در معدن سلستین ازروش روباز برای استخراج معادن استفاده میکنند که به اصطلاح به آن استخراج سطحی هم گفته می شود ، اندازه معدن به منظور تعیین میزان ذخیره قابل استخراج و میزان باطله برداری و همچنین تعیین محل سد باطله و دیگرتاسیسات سطحی مورد نیاز، طراحی می شود.محدوده معدن را پارامترهای متغییری تعیین میکند؛برای مثال طراحي محدودة بهينه نهايي، تعيين محدودهاي است ؛كه بيشترين سود ممكن را توليد نمايـد. که شرایط بهینه بدین شرح میباشد: نسبت جرمی سلستین به کمک استخراج = 2.6:1، نسبت جامد به مایع حلال کمک استخراج تشکیل شده m(SDS): m(Twain 40): m(HCl) = 6:1 :2، زمانی که سلستین به اندازه کمتر از 0.075 میلی متر آسیاب شد؛ و به مدت 6 ساعت در 333K استخراج شد؛ نسبت عصاره استرانسیوم 61.33 درصد افزایش یافت؛ و به 97.21 درصد رسید؛ در حالی که نسبت آزمایش مقایسه ای (بدون استخراج عامل کمکی) تنها 35.88 درصد بود. سینتیک استخراج استرانسیم در سلستین نشان داد که فرآیند انتشار یک مرحله کنترلی بوده؛ و انرژی فعال ظاهری حدود 14.1 کیلوژول بر مول بود؛ و در نتیجه تحقیق برای استفاده کامل از استرانسیوم سلستین مفید بوده است.

سلستیت معدنی آبی

خواص سنگ سلستین

 

باتوجه به مطالب پیشین درمورد ترکیبات سنگ سلستین و کاربرد های آن در این بخش می خواهیم به توضیحات بیشتری در مورد ویژگی های فیزیکی و انرژی بخش آن بپردازیم.
سنگ سلستین همواره به عنوان یک سنگ معنوی مورد توجه بوده و توسط انرژی درمان ها به دلیل خواص متافیزیکی و آرام بخشی که دارد مورد استفاده قرار می گیرد و از آن برای از بین بردن تمامی انرژی های منفی از بدن فیزیکی و احساسی استفاده می شود. از خواص سلستین برای از بین بردن عفونت ها، فعال شدن متابولیسم، درمان گوش و چشم و ... می باشد.
از سنگ سلستین علاوه بر اینکه از ویژگی های متافیزیکی آن استفاده می کنند از ساختار فیزیکی آن برای ساخت شیشه، سرامیک، رنگ و لاستیک هم بهره می برند. از سنگ سلستین به عنوان یک افزودنی در سرب باتری و تصفیه چغندرقند مورد استفاده قرار می گیرد.

استخراج سلستین در معدن روباز

غنی سازی سنگ سلستین

 

معادن ایران جز غنی ترین منابع فلز استرانسیوم محصوب می شود که این فلز به صورت ترکیبی با سولفات در سنگ سلستین موجود می باشد.  فلز استرانسیوم در صنعت به صورت کربنات استرانسیوم مورد استفاده قرار می گیرد که وجود ناخالصی در آن موجب افت کیفیت می گردد.  سه عنصر  سولفات، کربنات و کلسیم بیشترین ناخالصی در معادن سنگ سلستین می باشد. از روش های مختلفی جهت کاهش میزان ناخالصی از ماده معدنی استفاده می شود که فرآوری شیمیایی یکی از روزش ها می باشد.

 

سنگ شکن درمعدن سلستین
معادن بزرگ با ماشین آلات سنگین

پیشنهادات تجربی وکارآمد جهت تجهیز کارگاه معدن سلستین توسط پیمانکار محترم معدن آقای شاهوردی

ماشین آلات مورد نیاز در معدن
ماشین آلات مورد نیاز درمعدن سلستین برای شروع کار : یک دستگاه بیل مکانیکی که حداقل به قدرت 220 باشد چنانچه که کم تراز این قدرت باشد درمعدن کارایی مطلوبی ندارد؛ بهتراست در انتخاب بیل مکانیکی ازمدل های هیوندایی یا کوماتسو استفاده شود به این علت که عملکرد بهتری نسبت به مدل های دیگر داشته؛بیل مکانیکی باید همراه خود پیکور و پاکت داشته باشد نکته حائز  اهمیت جهت تعیین تعداد ماشین الات برای بارگیری سنگ استخراج شده سختی سنگ موجود در معدن میباشد برای مثال:اگر سنگ معدن بسیار سخت در حد سنگ آهن باشد بیل مکانیکی راندمانش پایین میاد در واقع زمانی که بیل مکانیکی کار میکنه باید مصالح تولید بشه که لودر آن رو بار کنه وعملا به نحوی میشه که لودر کارش کم میشه چون بیل مکانیکی سنگ کمی را تولید کرده در نتیجه سختی سنگ معدن تعداد ماشین الات مشخص میکنه واین موضوع خیلی مهم میباشد.



بیل مکانیکی و دامپتراک در معدن سلستین
 

بطور کلی ماشین آلات مورد نیاز برای استخراج در معدن یک دستگاه بیل مکانیکی ،لودرL90 ودو دستگاه کامیون 10 چرخ مخصوص معدن برای معادن کوچیک کفایت می کند که زمان استفاده روزانه از این چهار دستگاه حداکثر 9 ساعت کار میباشد.  این چهار دستگاه به همراه یک سرپرست که دائما درکنار این دستگاه باشد و نیاز هاشون برطرف کند چیزی در حدود 90 میلیون هزینه دارد. وحجم استخراج این چهار دستگاه در9 ساعت بطور معمول درصورتی که سختی سنگ بالا باشد چیزی درحدود 30 یا  40 تن سنگ استخراج میکنند و اگر سفتی سنگ هم متوسط باشد مصالح استخراج شده در معدن  چیزی در حدود 60 الی 70 تن می باشد و در صورتی که سنگ استخراج شده سست باشد این امکان وجود دارد که حتی 150 تن سنگ از معدن استخراج شود. مسئله دیگری که باید در نظر گرفت فاصله بین محل استخراج و محل فرآوری میباشد که نباید فاصله آن بیشتر از دو کیلومتر باشد.
باتوجه به روش انتخاب ماشین آلات ونوع استخراج سنگ سلستین که گفته شده اگر سختی سنگ واستحکام آن بالا یا متوسط باشد به دلیل اینکه هزینه استفاده ماشین الات از روش انفجار بسیاربیشتر میاشد پیشنهاد میشود از روش انفجاربرای کاهش هزینه های تولید چیزی در حدود 20 هزار تن که براثرانفجارسنگ استخراج شده درمعدن که به آن سنگ سایز نشده گفته میشود ودراصلاح به آن سنگ لاشه یا سنگی که دراثرانفجاربدست آمده باشه هم نیز گفته میشود یک مثال برای برآورد تقریبی هزینه انفجار در معدن برای مثال:هزینه انفجاردرمعدن شن وماسه چیزی درحدود 700 تا 750 میلیون هزینه دارد که خروجی سنگ استخراج شده بین 20 تا 25 هزار تن خروجی دارد که این موضوع خیلی در بحث هزینه ها دراستخراج سنگ به کارفرما کمک میکند به علت هزینه های سنگینی که ماشین الات دارند.

استخراج سنگ در معادن بزرگ به روش انفجار

شرایط لازم برای انفجار: داشتن فاصله با محله های مسکونی ، نزدیک نبودن به سایت های نظامی ، قابل انفجار بودن سنگ مورد نظر و... در نتیجه برای انجام انفجار معدن باید تمام شرایط و استاندارد های مورد نیاز را  دارا باشد. درصورتی که تمام شرایط را دارا باشد به هیچ عنوان استفاده از روش معمولی که با استفاده از پیکو و لودر است مناسب نمی باشد و توجیح اقتصادی ندارد.شما میتوانید بعد از انفجار از تمام ماشین الات به صورت تمام وقت استفاده کنید چون اینکاراز لحاظ مالی سودمند ترمی باشد به این علت که بعد ازانجام عملیات انفجارسرعت ماشین آلات بالا تر رفته و سنگ های استخراج شده را نزدیک به محل فرآوری انتقال میدهند.
نحوه و شرایط قرارداد بستن برای شروع کارماشین آلات در معدن به شرح زیرمیباشد.
به علت اینکه كيفيت و ميزان سختي سنگ براي پيكور فقط در زمان انجام کارمشخص خواهد شد لذا امكان قيمت دادن تني مقدور نيست مگر با توافق دومنظوره به اين صورت كه :روزانه حداقل دستمزد چهار دستگاه در اختيار و يك سرپرست و سوخت و غذا و اسكان و اياب ذهاب ، به همراه ٣٠ درصد بالاسري پيمانكارکه به صورت ريالي  تعيين شود و سپس در حين كار در صورتي كه با بررسي فني و كنترل دقيق مشخص شد روزانه حداكثر چند تن توليد و بارگيري مقدور است، در صورت در خواست طرفين قرار داد  به تني تغيير يابد. اين تنها راه انجام فعاليت معدني شفاف است و حداقل تناژ هم معادل حداقل چهار ماه ريالي قابل تعيين است.
چهار دستگاه شامل:
يك دستگاه بيل پيكور دار حداقل ٢٢٠
يك دستگاه لودر قوي ولوو
دو دستگاه كاميون ده چرخ
يك خودرو وانت دو كابين سوخت و تداركات
يك خودروي سواري سرپرست

استخراج سنگ در معادن بزرگ

مزایا و معایب خرید ماشین آلات

مزایا:
1.خرید ماشین الات به نوعی سرمایه گذاری محسوب میشود.به این دلیل که باتوجه به استفاده های که از دستگاه کردن هنوز این ماشین الات در اختیار خود دارند.
معایب :
1.گران بودن قطعات  یدکی
2.کمبود بعضی قطعات یدکی ماشین الات
3.بالا بودن دستمزد راننده ماشین الات صنعتی درحالی که استفاده از رانندگان کم تجربه ماشین آلات سنگین هم باعث خسارت به دستگاه ها میشود وراننده های پر دقت هم اکثرا بیکار نیستن به علت اینکه با دست مزدهای بالایی که ازجاهای دیگرمیگیرند نیازی به کارجدید ندارند
6.بالا بودن هزینه تعمیر و نگهداری ماشین الات صنعتی و همچنین هزینه بالابرای نیروی های متخصص برای تعمیرات ماشین الات


بیل مکانیکی در معدن سلستین

منابع:
https://www.sid.ir /fa/seminar/ViewPaper.aspx?ID=9881
http://www.indmin.com/pdfs/697/67081/200607042.pdf     
https://fa.wikipedia.org/wiki/wiki/سلستین

 


مقالات مشابه


خرید و فروش سلستین خرید و فروش سلستین

خرید و فروش سنگ سلستین خرید بدون واسطه سنگ سلستین از معدن دار به بهترین قیمت که براساس spect آن بین 4 تا 5 میلیون تومان میباشد. نمونه آنالیز معدن سلستین (spect) سطر اول این جدول (detection limit device ) میباشد که بدین معنی میباشد که پایین تر از این اعداد را نمی خواند....

  2106