4227  

طراحی خانه

شکل گیری فرم

طراحی معماری فرم خانه

مایکل هیز در مقاله ی خود تحت عنوان معماری انتقادی، دو حالت ممکن را برای سازگار شدن طراحی معماری با فرهنگ های متضاد بر شمرده است: طراحی خانه یا ابزاری فرهنگی به شمار می آید و یا یک فرم مستقل است. با تکیه بر کارهای میس وندر روهه، هیز یک حالت سوم نیز تعریف کرده است که در آن طراحی معماری مستقل از فرم و فرهنگ عمل می کند ( ما بین فرم و فرهنگ )؛ که نقدی است بر فرهنگ رایج. این نظریه ها در عصر حاضر، طراحی معماری را با دو چالش عمده روبرو کرده است.

اول این که در هر سه سناریو، فرهنگ ثابت و با پیکره ای یک پارچه در نظر گرفته شده است که اختلافات و انتقادات زیادی را بر انگیخته است به عنوان مثال میس مکررا بناهای خود را محلی برای پناه بردن از استرس ناشی از کلان شهرها می خواند. با این وجود، با در نظر گرفتن دنیای مولکولی عصر حاضر و کثرت فرهنگ ها، پیدا کردن یک فضای بینابین مانند آن چه میس بدان اعتقاد دارد، مشکل و حتی غیر ممکن است. قلمروهای فرهنگی و خواسته های فردی با یکدیگر هم پوشانی داشته و بر هم تاثیر گذارند، تا حدی که به ندرت می توان مرز مشخصی بین آن ها در نظر گرفت و حتی اگر بتوان آن ها را مشخصا تفکیک کرد، به دلیل طبیعت متغیرشان، مرز ما بین آنها بسیار زودگذر و ناپایدار خواهد بود. طراحی معماری خانه را نمی توان بیش از این به عنوان ابزاری برای تایید یا تاکید بر یک ایده فرهنگی واحد و ثابت تصور کرد. در واقع ابزارها (کدها، نشانه ها، زبان ها و غیره ) بدون آنکه تغییر یابند، تکرار می شوند. فرم های طراحی معماری از آن جایی که عمل کردی بیش از یک ابزار فرهنگی برای عصر حاضر دارند، لازم است برای نشان دادن کثرت و بی ثباتی آن تغییر کنند.

دوما در هر سه حالت ذکر شده توسط هیز، طراحی معماری فرم یک مقوله ی ذهنی وقیاسی است که به ماهیت ماده و در نتیجه به فرهنگ، جلوه و معنا می بخشد؛ ونهایتا در یک سلسله مراتب علت و معلولی، بین آنها یک رابطه ی هیلومورفیک ایجاد می کند. در طول تاریخ، جدایی فرم از ماده، باعث پیدایش فرم هایی در طراحی خانه شده که این فرم ها یا تنها بر اساس ملاحضات مربوط به پروسه ی تولید یک جسم فیزیکی و فارغ از ارتباط آن شیء با مردم و محیط شکل گرفته اند، یا تنها با توجه به نحوه ی درک طراحی فرم ها و بدون توجه به نحوه ی تولید آن ها پدید آمده اند. این بدان معنی است که طراحی معماری فرم ها بدون واسطه بوده و نتیجه مستقیم اهداف یا خواسته طراحان بوده اند، به عبارت دیگر نتیجه ملاحضات عقلانی یا احساسی بوده اند.

هم چنین در رویکرد بین فرم و فرهنگ، طراحی معماری فرم منتسب به ایده های مستقلی است که واسطی میان فرد و فرهنگ است. به هر حال همانطور که دلوز می گوید، حالات دیالکتیک همواره شامل دو جنبه ی متضاد اند که دارای حداکثر میزان تفاوت هستند( تز و آنتی تز)؛ دو جنبه ی متضاد ممکن است با هم ترکیب شده و حالت سوم جدیدی را به وجود آورند(سنتر) که به دلیل قرار گرفتن بینابین دو جنبه ی ابتدایی، هم چنان دو قطبی بودن و در نتیجه شرایط موجود را حفظ می کند. بنابراین نه در رویکرد بدون واسطه و نه در رویکرد واسطه ای ما بین طراحی معماری خانه(فرم) و فرهنگ، هدف پروژه و خواسته ی طراح به گونه ای نیست که هم زمان یکی بتواند بر دیگری تاثیر بگذارد. این تعریفی است از فرهنگ طراحی معماری که تا دهه ی 1970 ارئه می شد.

برای خواندن مطالب قبلی ارایه شده این مقاله کلیک کنید.

منبع: روند شکل گیری فرم/ نویسنده: فرشید موسوی/مترجمان: فرناز نظری، میلاد میلانجی


مقالات مشابه


ابرشهر رویایی نئوم NEOM عربستان ابرشهر رویایی نئوم NEOM عربستان

شهر نئوم NEOM، بزرگترین پروژه شهرسازی جهان که توسط کشور عربستان کلید خورده است از بلندپروانه ترین پروژه ها جهت ساخت شهرهایی که است به طور کامل با تکنولوژی روز ساخته و اداره خواهند شد. نام این شهر با گذراندن فیلتر های مختلفی مانند نه شرقی بودن و نه غربی بودن...

  12  
طراحی معماری صنعتی چیست طراحی معماری صنعتی چیست

طراحی معماری صنعتی نوعی از طراحی ساختمان است که پس از انقلاب صنعتی شکل گرفت و پس از گذشت سال ها با شرایط روز دست خوش تغییراتی شده است تا به شکل امروزی که شناخته می شود. طراحی معماری صنعتی چیست؟ طراحی معماری صنعتی زیر مجموعه ای از طراحی معماری می باشد که...

  18  
نکات بازسازی ویلا قدیمی نکات بازسازی ویلا قدیمی

بازسازی ویلای قدیمی برای صاحبان آن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که احیا سازه ساختمان، کاربری جدید، اضافه کردن فضاهای جدید و نوسازی ساختمان ویلا می تواند از جمله این دلایل باشد. ساخت سازه ویلا از ابتدا طراحی ویلا تا اجرای آن از مهمترین نکاتی است که باید رعایت شود و...

  43  
بررسی طراحی ویلا مدرن آبشار تامارا ویبووو بررسی طراحی ویلا مدرن آبشار تامارا ویبووو

طراحی ویلا آبشار در سال 2022 خارج ازشهر جاکارتا برای یک خانواده چهارنفره توسط معمار معروف اندونزیایی خانم تامارا ویبووو(Tamara Wibowo) صورت گرفته است. طراحی مدرن ویلا آبشاری با توجه به نیاز کارفرما به یک خانه مینیمال با 4 اتاق خواب بعلاوه نشیمن و فضای خدماتی صورت گرفته است. از مزیت های...

  76  
طراحی پمپ بنزین طراحی پمپ بنزین

طراحی پمپ بنزین یکی ازمکان های پرتردد وشلوغ فضای شهری می باشد؛که باید ضوابط و زیر ساخت های مناسبی برای آن ها درنظر گرفت؛ برای چنین مکان پرترددی باید در طراحی پمپ بنزین ورودی وخروجی مناسبی را برای حرکت خودروها و موتورها در نظر گرفت. باید به نحوی باشد که هنگام...

  86  
طراحی و اجرا پرورش ماهی طراحی و اجرا پرورش ماهی

در زمینه طراحی و اجرای مجموعه های پرورشی ماهی و کشاورزی، مهندسین مشاور دکتر سرور و همکاران چندین پروژه شامل طراحی و اجرا داشته است (طراحی معماری، طراحی سازه، طراحی تاسیسات مکانیکی، شیلات و تاسیسات برقی) که نمونه طراحی سازه صنعتی مزرعه پرورش ماهی از جمله این پروژه ها می باشد. در...

  122  
مهدکودک بین المللی چینی، ژاپنی و فرانسوی مهدکودک بین المللی چینی، ژاپنی و فرانسوی

طراحی اصولی معماری مهد کودک ها در جهت ارتقاء توانایی های ذهنی، فیزیکی و خلاقیت کودکان می باشد. تقویت احساسات بصری، لامسه و غیره موجب شناخت بهتر کودک از محیط اطراف خود می شود به همین منظور معماری مهد کودک ها باید با شناخت و مطالعه در مورد  روانشناسی کودک باشد. اولین...

  236  
طراحی لنداسکیپ و فضای سبز مجتمع مسکونی طراحی لنداسکیپ و فضای سبز مجتمع مسکونی

با توجه به افزایش ترافیک و دشواری رفت و آمد، انسان ها بیشتر زمان آزاد خود را در محل زندگی خود می گذرانند و ارتباط آنها با فضاهای شهری کاهش یافته است. از آنجایی که آپارتمان نشینی رایج تر است. مهندسان و طراحان معماری سعی می کنند، در طراحی معماری محیط...

  224  
طراحی نما آپارتمان تراسه طراحی نما آپارتمان تراسه

اخیرا آپارتمان های تراسه در شهر ها افزایش پیدا کرده اند. این آپارتمان ها به دلیل طراحی نمای خاصشان به بهبود کیفیت بصری شهر کمک می کنند. بنابراین طراحی نما آپارتمان تراسه بسیار مهم می باشد. تقریبا همزمان با شیوع همه‌گیری کووید-۱۹ و قوانین مربوط به قرنطینه افراد در خانه ی...

  288  
سبک لافت در طراحی داخلی سبک لافت در طراحی داخلی

لافت در معماری به فضای میان زمین تا سقف و فضاهایی مانند انبار, سوله, کارخانه و یا هر مکان صنعتی گفته می شود که هیچ گونه دیواری برای تقسیم فضا ها در آن  وجود ندارد. در عین حال لافت خود یک سبک طراحی است که در طراحی معماری توصیف مکان هایی...

  372