812  

طراحی معماری

طراحی معماری و زیبایی در آن

از میان وجوه سه گانه ای که در فرهنگ غربی از زمان ویتروویوس مبنای کار طراحی معماری شمرده می شود؛ یعنی پایداری، کارکرد و زیبایی، بیش از همه درباره ی زیبایی بحث و جدل شده و دیدگاه های گوناگونی از سوی اندیشمندان مطرح شده است. سرچشمه ی این گوناگونی را باید در هستی شناسی ها و به ویژه انسان شناسی های گوناگون پیدا کرد.
در عرصه ی هنر و طراحی معماری تا پیش از روزگار نوگرایی ( مدرنیسم ) و تا آن زمان که اندیشه های کلاسیک درباره ی هنر و زیبایی هنوز مورد توجه بود چندان خبری از رویارویی اندیشه ها به میان نبود. هنر و زیبایی تعاریف مشخص و ویژگی های بی چون و چرایی داشت که بیشتر هنرمندان و معماران پیرو آن بودند. ولی پس از آن با پایدار شدن دگرگونی های بنیادی در فرهنگ غرب بویژه در سده چهارم میلادی هنرمندان بر پایه رویکردهای تازه، دیدگاه های تازه ای درباره ی زیبایی مطرح کردند. آن ها نخست تعاریف کلاسیک را به میان کشیدند و در گذر زمان بر آن ها افزودند و سبک ها و شیوه های تازه ای پدید آوردند. پیامد این دگرگونی ها چندان بحران ساز نبود یا اگر بود به چشم نمی آمد. تا اینکه در سده ی بیستم با ظهور هنر مدرن به معنای ویژه آن، تعریف زیبایی چنان گوناگونی آشفته ای بخود دید که در گذشته سابقه نداشت. آنچنان که دیگر اثری از آن وحدت نظرهای کلاسیک در میان نماند و سبک های مختلف با طول عمر کوتاهشان هر کدام تلاش کردند تعریفی از زیبایی ارائه دهند.

زیباشناسی از مفهوم به مصداق

دیدگاه های کهن (کلاسیک) زیبایی

در جهان اندیشه در غرب نظریه پردازی درباره زیبایی در طراحی معماری پیشینه ای کهن دارد. از آغاز دو نوع زیبایی وجود داشته است و این دوگانگی تا امروز همچنان حفظ شده است. افلاتون معتقد به دو نوع زیبایی بود: از نوعی زیبایی طبیعت و موجودات زنده و از سویی دیگر زیبایی هندسه، خط و دایره. او معتقد بود که زیبایی طبیعت نسبی است؛ در حالی که زیبایی هندسی یا آنچه بدست بشر ساخته شده است مطلق است. ارسطو به زیبایی حسی عینی بخشید. در یونان باستان ( مکتب هلنیسم) خلاقیت شخصی اهمیت پیدا می کند و معمار وسیله بیان زیبایی های ریاضی می شود، ساخته شده بر بنیان هماهنگی، تقارن ونظم. نمونه های کهن اندیشه ی زیبایی در طراحی معماری از ویتروویوس (30سال پیش از میلاد) بجا مانده است. مفاهیم سه گانه ای که او آن ها را عوامل اساسی طراحی معماری می دانست عبارت اند بودند از: استواری، سودمندی، زیبایی. به گفته او: در ساختمان سازی بایستی به سه ویژگی استواری، سودمندی، زیبایی توجه داشت... زیبایی وقتی قابل حصول است که ساختمان، نمایی مطبوع و خوشایند داشته باشد و تقارن اجزاء آن به درستی حساب شده باشد. منظور ویتروویوس از تقارن چیزی است که ما امروز در طراحی معماری تناسب می گوییم.

منبع: کتاب مبانی نظری معماری/مهندس عبدالحمید نقره کار


مقالات مشابه


طراحی داخلی ساختمان اداری FNJI ، چین طراحی داخلی ساختمان اداری FNJI ، چین

طراحی داخلی ساختمان اداری FNJI ، چین دفتر مرکزی در بالا ترین طبقه ساختمان بین المللی کیانلیما در بجینگ قرار گرفته است. فضایی با ارتفاع 7 متر که کاملا  برای طراحی یک فضای اداری ایده آل ، مناسب بوده است. طراحی داخلی ساختمان اداری فنجی به مدت چهار ماه مورد بررسی و...

  28  
بازسازی فضای داخلی کارخانه سیمان به سبک مینیمال بازسازی فضای داخلی کارخانه سیمان به سبک مینیمال

در این مقاله قصد داریم نمونه ای از بازسازی و طراحی داخلی به سبک مینیمال را مورد بررسی قرار دهیم. سبک مینیمال یکی از سبک های طراحی معماری می باشد. این سبک خاص و زیبا بر پایه ی سادگی در معماری ایجاد شده است و بیان می کند معماری در عین...

  89  
طراحی ایجاد فضای داخلی راحت طراحی ایجاد فضای داخلی راحت

طراحی داخلی در معماری بسیار مهم است زیرا معماران و طراحان مسئول ایجاد فضاهای دلپذیر برای افراد هستند. آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا فضاهایی وجود دارد که می توانیم ساعت ها بمانیم و سایرین که باعث طرد فوری می شوند؟ این احساسات از طریق مدیریت صحیح پارامترهای...

  183  
طراحی معماری مرکز مالی جهانی شانگهای طراحی معماری مرکز مالی جهانی شانگهای

طراحی معماری برج مرکز مالی شانگهای یکی از پروژه های بسیار شناخته شده و برنده کننده KPF ، مرکز مالی جهانی شانگهای از زمان تکمیل در سال 2008 به عنوان سمبل تجارت و فرهنگ ایستاده است. مرکز مالی جهانی شانگهای یک آسمان خراش ابرقاره است که در منطقه پودونگ شانگهای واقع شده است....

  133  
بازسازی و طراحی داخلی خانه ای در آرژانتین بازسازی و طراحی داخلی خانه ای در آرژانتین

بازسازی و احیای ساختمان قدیمی هرنان لاندولفو و ماركوس آسا، معماران آرژانتینی ، آپارتمانی را در بوینس آیرس بازسازی كرده و فضاهای زندگی در اطراف دهلیز دو طبقه را با یك درخت زیتون در مرکز رشد می دهند. طراحی معماری ساختمان معماران بنا مشخص كردند كه بهترين راه براي افزايش مساحت قابل استفاده ،...

  176  
بازسازی خانه ای شبیه به گالری بازسازی خانه ای شبیه به گالری

بازسازی ساختمان مسکونی  طراحی معماری خانه دو طبقه توسط استودیوی محلی برای خانواده ای پنج نفری با مجموعه ای چشمگیر از هنر کانادا بازسازی شد. قدمت خانه به دهه 50 باز می گردد و در محله جنگل هیل این شهر واقع شده است. در سراسر خانه، از کابینت ها برای بیرون کشیدن...

  213  
طراحی داخلی موزه گالری ماهی Maw طراحی داخلی موزه گالری ماهی Maw

 طراحی داخلی موزه گالری ماهی، چین در این مقاله به معرفی طراحی دکوراسیون داخلی موزه خصوصی ماهی Maw توسط سازمان برنامه ریزی فضایی Jingu Phoenix از زبان معماران گالری می پردازیم. کف های براق ، چوب اره ای خشن و نور طبیعی پراکنده ، فضای آرامش بخش را در داخل این موزه خصوصی...

  201  
نقد طراحی معماری خانه فیلم انگل (parasite) نقد طراحی معماری خانه فیلم انگل (parasite)

نقد و بررسی طراحی ویلا در فیلم انگل این فیلم به کارگردانی  Bong Joon Hoو طراحی ساخت Lee ha jun ساخته شده است که تا کنون جایزه های ارزشمند زیادی دریافت کرده است مانند 4 اسکار در سال 2019.  در فیلم یک خانه ویلایی وجود دارد که مهندسین مشاور دکتر سرور و...

  1323  
نمای متحرک مرکز مالی بوند نورمن فاستر نمای متحرک مرکز مالی بوند نورمن فاستر

مرکز مالی Bund با طراحی نمای متحرک در سال 2017 توسط یکی از برترین معماران جهان، نورمن فاستر در شهر بوند کشور شانگهای ساخته شده است. این ساختمان نزدیک به آبشار شانگهای است که به طور مشترک توسط Foster Partners و استودیوی Heatherwick طراحی شده است. طرح اصلی برای عابران پیاده...

  382  
طراحی برج گل لاله طراحی برج گل لاله

طراحی معماری برج گل لاله، لندن سه ماه پس از تصویب برنامه هایی برای "برج لاله" ، جاذبه ی 305 متری  لندن، این پروژه توسط شهردار لندن مورد قبول واقع نشد. این طرح توسط یکی از برترین معماران جهان، نورمن فاستر و همکارانش طراحی شده است و به عنوان یک مکان جدید...

  451